web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Autonomní rozvážka v době koronavirové

Virová pandemie paralyzuje lidskou společnost po celém světě, což se negativně odráží na bezpočtu odvětví. Asi nejviditelněji se krize dotkla dopravního sektoru v případě letectví, nicméně ani zbylé dopravní módy nezůstaly ušetřeny, výjimkou tudíž nejsou ani autonomní vozidla, jejichž vývoj je v současné době v útlumu a testování téměř úplně zastaveno. Téměř, nikoli však zcela. Sociální izolace a eliminace mezilidského kontaktu totiž nahrává autonomním prostředkům v roli poslíčků, kteří zajišťují zásobování izolovaných jedinců anebo komunit či převoz všeho možného, včetně biologických vzorků. Zde je výčet dění, s nímž se můžeme v doméně autonomní rozvážky po světě potkat.

Starship Technologies

Rozvážkové roboty firmy Starship Technologies (foto: Starship Technologies)

Velký rozmach zažívají rozvážkové služby využívající specializované roboty. Setkat se s nimi lze hned na několika kontinentech. V souvislosti s koronavirovou epidemií byla nejprve nasazena vozítka firmy Neolix v Číně, kde sloužila jak k rozvážení zásob, tak i k rozprašování dezinfekce. Americká firma Nuro, která již několik let vyvíjí a dlouhodobě testuje své vozidlo R2, se zapojila do převozu lékařského vybavení v kalifornském hlavním městě Sacramento a rozvozu potravin ve městě San Mateo v proslulém Silicon Valley. Pozadu nechtělo zůstat ani Rusko, kde firma Yandex ve zkušebním režimu nasazuje svůj rozvážkový robot Yandex.Rover ve městě Skolkovo, které fungovalo jako testovací polygon již pro autonomní taxi této firmy. Ve Velké Británii pak ve městě Milton Keynes rozváží potraviny roboty firmy Starship Technologies. Tato služba zde ale není novinkou, funguje již dva roky, nyní však naplno ukazuje svoji sílu.

Pony.AI

Autonomní vozidlo firmy Pony.AI na bázi vozu Hyundai Kona (foto: Pony.AI)

Kromě specializovaných rozvážkových robotů jsou v době pandemie využívány i autonomní prostředky založené na klasických vozidlech. Společnost Waymo provozuje rozvážkovou službu Via s vozidly Chrysler Pacifica. V kalifornském městě Irvine nově funguje rozvoz objednávek asijského jídla provozovaný čínskou společností Pony.AI s vozidly Hyundai Kona. Svou flotilu se snaží vytížit taktéž společnost Cruise spadající pod koncern GM, jež v San Franciscu rozváží potraviny svými vozidly Chevrolet Bolt. Za zmínku stojí taktéž nasazení autonomního prostředku Navya Autonom Shuttle (známý též jako Navya Arma) v rámci převozu odebraných biologických vzorků pro testování na přítomnost koronaviru v areálu nemocnice Mayo Clinic na Floridě ve městě Jacksonville.

Pony.AI

Autonomní dron Matternet M2 ve službách spediční firmy UPS (foto: UPS)

A na Floridě ještě chvíli zůstaňme. Americká společnost UPS prostřednictvím své odnože UPS Flight Forward bude od začátku května testovat rozvoz léků z lékáren CVS do seniorské komunitní vesničky The Villages. Tedy přesně tam, kde před pandemií provozovala testovací provoz autonomních vozidel firma Voyage Auto. Drony M2 vyvinuté firmou Matternet budou zpočátku vozit léky na vzdálenost zhruba jednoho kilometru, kde si zásilku převezme doručovatel a na místo určení převeze klasickou dodávkou. Bezkontaktní doručení to tudíž ještě není, ale je k němu nakročeno. UPS Flight Forward má za sebou již nezanedbatelné zkušenosti s doručováním biologických vzorků v nemocničním areálu v Severní Karolíně, kde proběhlo v loňském roce více než tři a půl tisíce letů. Autonomní prostředky napomáhají zvládat dopady virové pandemie na zemi i ve vzduchu a dozajista ještě ani zdaleka neřekly své poslední slovo.