web Autonomne.cz

odkaz na homepage

AutoX testuje v Číně autonomní vozy bez operátora na palubě

Od čtvrtka 3. prosince zahájila čínská společnost AutoX testování flotily 25 autonomních vozidel Chrysler Pacifica bez kohokoli na palubě v ulicích čínského města Šen-čen v provincii Kuang-tung. Prozatím se jedná o zkušební provoz, nejedná se tedy o autonomní taxislužbu, kterou by mohli využívat cestující. Společnost nicméně pochopitelně usiluje, aby v případě úspěšných testů byl provoz transformován do formy veřejně přístupné taxislužby. Takovou, avšak s bezpečnostním řidičem, již provozuje firma AutoX v Šanghaji. Dalších pět vozů je ve stejném režimu testováno v dalších blíže nespecifikovaných čínských městech. Za určitou předzvěst toho, že se AutoX pokusí o zprovoznění autonomních vozidel bez bezpečnostního řidiče v Číně, bylo povolení k jízdám bez operátora na palubě, které firma získala ve Spojených státech, jež ji opravňuje realizovat jízdy na vymezeném území kalifornského San José.

AutoX

Autonomní vůz Chrysler Pacifica firmy AutoX bez osádky na čínských silnicích (foto: AutoX)

Oproti konkurenčním krajanským firmám WeRide a Baidu nespoléhá AutoX na dálkové řízení a plně důvěřuje schopnostem svého systému autonomního řízení. Firma WeRide letos v létě získala povolení provozovat autonomní vozy bez bezpečnostního řidiče ve městě Kanton díky využití dálkového řízení, byť stále na zadním sedadle se pro jistotu nachází operátor připravený vůz zastavit. Podobně firma Baidu v září představila svůj systém dálkového řízení, od kterého si slibuje, že umožní provoz autonomních vozidel bez operátora na palubě. Jiná čínská společnost, Momenta, taktéž shledává dálkové řízení jako přirozený vývoj v úsilí o dosažení autonomních vozidel. Z dění posledních měsíců je vidět, že se čínské firmy snaží co nejusilovněji rozvíjet autonomní řízení a nasazovat jej v běžném provozu. Jak je patrné z případu firmy AutoX, vzorem Číňanům je společnost Waymo, jejíž autonomní taxislužba již několik let funguje v arizonském Phoenixu.