Lídr v oblasti robotaxi služeb Waymo čelí ve městě Santa Monika stížnostem obyvatel žijícím v okolí parkovišť, kde Waymo dobíjí svá autonomní vozidla. Místní obyvatelé si stěžují na hluk, který vozidla způsobují. I přes snahu ze strany Waymo situaci řešit jsou někteří obyvatelé Santa Moniky z této situace frustrovaní a nespokojení. V některých případech dokonce natolik, aby aktivně sabotovali provoz těchto robotaxi.
Odpor k autonomním autům, obavy o bezpečnost či pracovní místa jsou sice známým tématem, tomto případě však jde primárně o něco jiného. Obyvatelé si totiž stěžují na hluk. Jak je to možné? V čem se hluk robotaxi liší od hluku způsobovaným běžnými automobily? Drobný rozdíl tu však je. Robotaxi Waymo při couvání vydávají výstražný zvuk, „pípání“ podobné tomu, které vydávají při couvání velké nákladní automobily. Přestože se to může zdát jako drobnost, pro obyvatele žijící poblíž parkovišť s dobíjecími stanicemi Waymo se to stalo příslovečným trnem v oku (anebo možná spíše v uchu chcete-li).
Městské úřady obdržely v tomto ohledu řadu stížností. Dalším překvapením pro městské úřady však byla skutečnost, že se o existenci dedikovaných parkovišť s nabíjecími stanicemi pro robotaxi patřící společnosti Waymo dozveděly až právě skrze stížnosti. Waymo totiž parkoviště pronajímalo přes třetí stranu, a nemělo povinnost tuto informace městu oznámit.
Waymo nicméně reagovalo ochotně ve snaze nepříznivou situaci řešit, ve snaze „být dobrými sousedy a mít pozitivní vliv na město“. Vynaložilo snahu odhlučnit svá parkoviště, skrze limitování provozní doby, nákup tišších vysavačů pro čištění vozů či vysázení živého plotu. Tyto kroky však řadu místních obyvatel neuspokojily. Klíčový problém, zmíněné hlasité „pípání“ je totiž autonomním vozům předepsané státními a federálními předpisy. Robotaxi jsou tedy povinné tento zvuk vydávat, a bez příslušných legislativních změn s tím společnost Waymo nemůže nic dělat.
Frustrace některých obyvatel Santa Moniky nezůstala jen u stížností, ale přerostla až v aktivní sabotáž provozu robotaxi. Různými metodami brání vozidlům Waymo ve vjezdu na parkoviště, což vede ke „štosování“ vozidel. Dosahují toho umístěním dopravních kuželů, blokováním pomocí vozidla, nebo dokonce vlastním tělem pomalou chůzí před robotaxi. V některých případech došlo i k přivolání policie a soudnímu řízení.
Pro vyřešení situace bude zřejmě nutná nejen spolupráce společnosti a města, nýbrž i legislativní změny v předpisech, aby bylo možné situaci vyřešit ke spokojenosti všech stran.
Na čí straně zde leží vina? Těžko říci. Jak už tomu v životě často bývá, není zde jednoznačný viník a oběť, pouze složité okolnosti. Je na čtenáři, zda přisoudí vinu té či oné straně. Waymo je ve složité situaci, kdy nelze snadno vyhovět předpisům i místním obyvatelům. Předpisy cílí na bezpečnost, avšak zde mají nezamyšlený negativní dopad. Obyvatelé jsou pochopitelně frustrovaní, avšak sabotáž provozu robotaxi rozhodně není adekvátní řešení problému.
Co z toho můžeme vyvodit? Přijetí autonomních vozidel závisí i na zdánlivých drobnostech. Vedle významných obav z úskalí autonomie jako jsou selhání systémů, nehody či hrozba ztráty pracovních míst působí ono příliš hlasité „pípání“ jako zanedbatelný problém, možná až banalita. Nicméně často to jsou právě tyto drobnosti, co ovlivňuje každodenní zkušenost člověka. Přehlížení těchto „banálních“ problémů by nemělo být bráno na lehkou váhu. Způsob, jakým se nové technologie zapojí do našich životů, je pro úspěšnou adopci technologií zásadní. Konec konců, není právě usnadnění našeho každodenního života tím, co si od autonomních technologií slibujeme?
Mohlo by Vás také zajímat:
Waymo stahuje přes 1200 vozidel kvůli softwarovým problémům
Waymo bude dostupné na Market Street v San Franciscu
Waymo plánuje rozšířit testování do nových měst