web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Waymo stahuje přes 1200 vozidel kvůli softwarovým problémům

Společnost Waymo provozující robotaxi služby (dceřiná společnost Alphabet, známé častěji jako Google) stahuje 1212 vozidel vybavených pátou generací jejich automatizovaného systému pro řízení. Důvodem jsou problémy se softwarem, které mohou vést k nárazu do objektů jako jsou řetězy, brány či podobné typů zábran. K žádným zraněním však vlivem těchto chyb podle dostupných informací nedošlo.

Regulační úřad NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) otevřel 13. dubna vyšetřování a 23. dubna zaslal společnosti nformace v souvislosti se sedmi událostmi zahrnujícími kolize s řetězy či branami, ke kterým mělo dojít v období mezi 4. prosincem 2022 a 25. dubnem 2024.

Společnost Waymo se však těmito incidenty zabývala v interních bezpečnostních procesech už dříve a 12. května sama dobrovolně podala NHTSA oznámení o stažení vozidel z provozu. Zároveň již dříve zavedli aktualizace softwaru, které by měly nebezpečí podobných kolizí minimalizovat. Stažení se netýká žádných vozidel, která jsou aktuálně v provozu.

Skutečnost, že k odhalení tohoto problému došlo dříve, než by došlo ke zranění či tragické události je povzbudivá. Poukazuje to však na fakt, že jsou autonomní technologie stále poměrně novou technologií. Zajištění bezchybného fungování ve všech myslitelných scénářích není jednoduchý úkol, zvláště v případě marginálních dopravních situací, k nimž dochází jen zřídka (jako jsou třeba výše zmíněné případy).

Waymo se na vlastních stránkách honosí studiemi, které naznačují, že jsou autonomní vozidla bezpečnější, než lidští řidiči. Zmíněná situace s řetězy je však problémem, který by pro naprostou většinu lidských řidičů nepředstavoval žádné nebezpečí, avšak automatizovaný systém zde chybuje. Samozřejmě se jedná o okrajovou situaci, kterou nové aktualizace systému jistě zdárně vyřeší. Je však otázkou, zda i v jiných okrajových scénářích nemohou vyvstat obdobné problémy.

Člověka to vede k zamyšlení. Co je tedy bezpečnější? Autonomní vozidlo nebo lidský řidič? Je horší softwarová chyba nebo lidské pochybení? Názory se různí a jednoduchou odpověď nejspíš nenajdeme. Způsoby, jakými při řízení vozu operuje člověk a ADS systém autonomního vozu se liší a tím pádem se odlišují i příčiny jejich chyb a situace, ve kterých k nim dochází. Opatrnost a důkladnost při testování jsou však pro další vývoj jistě zásadní. Přestože zpráva o stažení může působit jako selhání, opak může být pravdou. Včas odhalené nebezpečí je vlastně dobrou zprávou. Chyby se stávají a žádný systém není perfektní. Opatrnost je vždy na místě, ať už pro lidské řidiče nebo pro vývojáře autonomních systémů.


 

Mohlo by Vás také zajímat:

Nové Regulace – Amerika rozvolňuje, Čína zpřísňuje.

Studie Kalifornské Univerzity v Irvine poukazuje na mezery v bezpečnosti autonomních vozidel

Waymo plánuje rozšířit testování do nových měst


 
Úvodní foto: Ilustrační obrázek (zdroj: DeepImg)