Přístav Antverpy-Bruggy patří mezi nejkomplexnější logistická centra na světě. V posledních letech se stal také významným místem pro testování a implementaci budoucích řešení mobility, včetně autonomních vozidel. Společnost Einride zde nedávno uvedla do provozu plně autonomní nákladní vůz úrovně 4, což představuje další významný krok ve vývoji autonomní mobility v Evropě.
Plně autonomní těžkotonážní nákladní vůz Einride (zdroj: Einride)
Společnost Einride se specializuje na návrh, vývoj a nasazování dopravních technologií zaměřených na přepravy nákladů. Byla první firmou na světě, která v roce 2019 provozovala autonomní elektrické vozidlo na veřejné komunikaci. Technologie Einride zahrnuje pokročilé komponenty, jako je Einride Driver (vlastní systém autonomního řízení), speciálně navržený nákladní vůz bez kabiny a Control Tower (inteligentní platforma pro správu vozového parku). Díky letitým zkušenostem nyní může společnost zavádět autonomní technologii ve velkém měřítku.
Jedním z příkladů je nasazení plně autonomního těžkého vozidla na veřejné komunikaci v Belgii. Zkušební jízdy schválily ne jen příslušné úřady, ale současně byl celý proces v souladu s belgickými předpisy. Jak je uvedeno v tiskové zprávě společnosti, jde o vzorový příklad spolupráce veřejného a soukromého sektoru na společných cílech, jako jsou dekarbonizace logistiky, zvyšování bezpečnosti dodavatelských řetězců a zlepšování efektivity. Rozšiřování provozu s menší závislostí na vzdálených operátorech může navíc snížit náklady na logistiku.
Řešení implementovaná v přístavu Antverpy-Bruggy ukazují, že autonomie již není futuristickou vizí mobility, ale reálnou podobou moderní dopravy, a to nikoli v Asii či USA, ale v Evropě. Tyto iniciativy navíc dokazují, že inovace se mohou rozvíjet v souladu s existující legislativou, jejímž cílem je především zajištění bezpečnosti. Vývoj inovativních, bezpečných, efektivních a zároveň udržitelných a škálovatelných technologií je plně v souladu s evropskou vizí mobility.