web Autonomne.cz

odkaz na homepage

První jízdy robotaxi Tesla

Dlouho očekávaný plánovaný start robotaxi služby od Tesly je tu. Ve městě Austin ve státě Texas byly viděny modely Y vozů Tesla bez řidičů za volantem a s bezpečnostním personálem na sedadle spolujezdců. Ředitel Tesly Elon Musk oznámil zahájení služby v příspěvku na sociální platformě X a videa s dojmy prvních pasažérů už cirkulují po sociálních platformách.

Ve svém příspěvku na X Musk oznámil, že cena jízdy bude jednotně 4,20 dolarů (přibližně 90 kč). Jde tedy již o komerční službu. Prozatím jsou však jízdy dostupné pouze pro pozvané. Služba operuje zatím pouze v malé ohraničené oblasti a s bezpečnostním personálem na sedadle spolujezdce, který na jízdu dohlíží. V provozu operuje zatím pouze okolo 10 vozů. Má tak jít o počáteční zkoušku v malém měřítku zaměřenou především na bezpečnost. Mezi prvními se svezou fanoušci Tesly a influenceři. Videa z jejich dojmů, ukazující robotaxi v akci lze najít na platformách jako YouTube, kupříkladu zde:

 

 

O záměru společnosti Tesla zavést robotaxi služby jsme v minulosti již na stránkách Autonomně informovali. Záměry Tesly vyvolávají mnoho pozornosti i emocí, a to z řad fanoušků, odpůrců i skeptiků. Jelikož v minulosti některé ze slibů Elona Muska ohledně inovací Tesly zůstaly nevyplněné, vzbuzoval i tento slib řadu pochyb. Prozatím se však zdá, že nasazení robotaxi služeb se odvíjí podle plánu. Zda se službu podaří rozšířit dále bez větších potíží ukáže teprve čas. Krom technických a bezpečnostních aspektů totiž záměry Tesly mohou narušit i regulační výzvy kladené úřady. Kupříkladu stát Texas, kde zkoušky robotaxi nyní probíhají, připravuje nová pravidla pro autonomní vozidla, které však vstoupí v platnost až 1. září. V souvislosti s tím někteří zákonodárci požádali společnost Tesla, aby plánované testy odložila. Testy však prozatím přesto probíhají. Situace kolem Tesly je poměrně komplikovaná.

Vzhledem k výrazné osobnosti jejího ředitele Elona Muska a jeho zapojení do politiky Spojených států, není vždy snadné odlišit mísící se nadšení či skepsi ohledně technologie a slibů od sympatií nebo antipatií k politickým postojům, které ředitel Tesly Musk zastává.

Abychom zůstali maximálně objektivní, zaměříme se na technologické vlastnosti vozidel. V čem se robotaxi od Tesly liší třeba od autonomních taxi od Waymo, které s prvními komerčními jízdami začalo už v roce 2018? Liší se dost výrazně, neboť obě společnosti zastávají velmi odlišný přístup k dosažení autonomního řízení. Waymo ve svých vozidlech využívá téměř všech dostupných senzorů (primárně kamery + lidar + radar), jejichž sloučením získává velmi bohatá data o svém okolí, a může snáze činit správná rozhodnutí. To je však vykoupeno vysokou pořizovací cenou (zejména kvůli drahým lidarům). Tesla oproti tomu vsází téměř výhradně na kamery v přesvědčení, že pomocí pokročilých algoritmů pro zpracování dat zvládnou překonat jejich omezení. Takové tvrzení však v řadě lidí budí skepsi, zda je to opravdu možné. Přestože je tedy cíl Tesly i Waymo stejný, cesta k němu je velmi odlišná, a jednoduché srovnání bez vysvětlení proto možná není úplně fér.

Zásadní otázka teď zní. Je robotaxi Tesly opravdu schopné bezpečné autonomní jízdy pouze pomocí kamer? Ukáže-li se, že je tomu skutečně tak, potom získá Tesla významnou konkurenční výhodu, neboť by mohli produkovat autonomní vozidla v daleko masivnějším měřítku než konkurence. Také by tím Tesla dokázala, že lidar není nutností pro vyšší úroveň autonomní řízení, což by zřejmě otřáslo autonomním průmyslem. Na druhou stranu mnohé výzkumy ukazují, že kamery jsou náchylné na špatné osvětlení, sluneční odlesky a nepříznivé počasí. Jsou algoritmy zpracovávající obrazová data u Tesly skutečně tak vyspělé, aby si s tím poradily? Pokud nejsou, tak by následky mohli být tragické. Teprve časem uvidíme, jak tomu skutečně je.


 

Mohlo by Vás také zajímat:

Ochranná známka pro Tesla Robotaxi neuspěla

Tesla slibuje komerční robotaxi na příští rok

Tesla akce „We, Robot“ uchvátila


 
Úvodní obrázek: Ilustrativní obrázek (zdroj: Copilot)