web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Tesle hrozí ve Francii pokuty kvůli pojmenování

Společnost Tesla se ve Francii dostává do problémů kvůli pojmenování Full-self driving (FSD), které česky značí „plné samořízení“. Takové pojmenování je poněkud zavádějící, a neodpovídá skutečným vlastnostem této funkce. Francouzské úřady jej označili za klamavou obchodní praktiku a stanovili Tesle ultimátum. Buď během čtyř měsíců tuto chybu napraví, anebo bude čelit masivním pokutám.

Proč FSD neznamená plnou autonomii? Skutečně plná autonomie by odpovídala 5. úrovni dle úrovní SAE. Takové vozidlo by zvládalo všechny funkce potřebné k řízení, a umělo by si poradit samo v podstatě libovolných podmínkách. Nejpokročilejší vozidla však zatím stále dosahují maximálně 4. úrovně, kdy sice zvládají všechny řidičské funkce, avšak jen v limitovaných podmínkách a prostředí. Funkce FSD od Tesly je primárně asistenční funkcí pro řidiče, což odpovídá 2. úrovní dle SAE. Pojmenování asistenčního systému označením „plné samořízení“ tak působí nemístně, a může vést k mylné představě o reálných schopnostech a limitech tohoto systému, pokud není člověk náležitě informován.

Ve Francii úřady došly k závěru, že jednání Tesly je v tomto případě v rozporu s pravidly. Generální ředitelství pro politiku hospodářské soutěže, spotřebitelské záležitosti a kontrolu podvodů (Directorate General for Competition Policy, Consumer Affairs and Fraud Control) označilo pojmenování funkce FSD za klamavou obchodní praktiku a hrozí společnosti pokutami ve výši 58 000 dolarů (1 227 338 kč dle aktuálního kurzu) za každý den prodlení, pokud do čtyř měsíců této praktiky nezanechá.

Francie není první zemí, kde měla Tesla obdobné potíže. Tesla byla například nucena změnit svůj marketing pro FSD v Čínské lidové republice, která přikročila k plošnému zákazu označování asistenčních systémů termíny jako „autonomní“, „self-driving“ a obdobné. K zákazu Čína přistoupila v reakci na tragickou nehodu, která je nyní spojována právě s nebezpečím mylných a přehnaných představ o vlastnostech těchto „(ne tak úplně) autonomních“ funkcí. O zmíněném zákazu i nehodě jsme psali i na tomto webu. V rámci Evropy čelila Tesla v Německu podobnému soudnímu sporu o termíny „Autopilot“ a „Full-self driving“. Německé soudy však v tomto případě rozhodly ve prospěch Tesly, a nařídily jen drobné úpravy některých formulací na německé verzi webových stránek společnosti.

Jak na to nahlížet? Musíte posoudit Vy sami. Na straně jedné by každý zodpovědný řidič měl znát skutečné vlastnosti a limity svého vozu. Nalijme si ale čistého vína, neboť víme, že ne každý řidič pečlivě prostuduje manuál, než se svým vozem vyrazí na silnice. Přehánění a nadhodnocování skutečných vlastností systému ve vozidle může vést k mylným představám a falešnému pocitu bezpečí. Slepá důvěra může být fatální. Zavádějící pojmenování, jako třeba právě FSD, jsou od Tesly (a také jiných společností), tvrdil bych, přinejmenším nezodpovědná. Jde o zbytečné slovíčkaření, anebo o klamavou obchodní praktiku, kterou je třeba zakázat? Toť otázka, kterou si je třeba položit.

 

Mohlo by Vás také zajímat:

Ochranná známka pro Tesla Robotaxi neuspěla

Čína zakazuje výrobcům používat termíny „autonomní řízení“ a „chytré řízení“ v reklamách

Nehoda automatizovaného vozu Xiaomi


 
Úvodní obrázek: Ilustrativní obrázek (Zdroj: Copilot)