web Autonomne.cz

odkaz na homepage

TuSimple v problémech

Zatímco na konci loňského roku firma TuSimple vítězoslavně oznamovala, že na veřejných komunikacích v Arizoně zahájila sérii jízd svého autonomního nákladního vozidla zcela bez obsluhy na palubě, o rok později je stav této společnosti diametrálně odlišný. Rozhoduje se o pokračování její existence ve Spojených státech. Celou kaskádu událostí, jež vedly až k současnému stavu, kdy firma oznámila, že propouští 350 svých zaměstnanců, což představuje 25 procent celkového stavu, spustila dubnová nehoda jednoho z autonomních nákladních vozidel TuSimple. Tato nehoda, byť sama o sobě neměla větší důsledky, zafungovala jako spouštěč, který vedl k odhalení celé řady pochybení uvnitř této firmy. Mezi nimi zejména velice špatnou bezpečnostní kulturu. A aby toho nebylo málo, najevo vyšly i problematické vazby na čínskou firmu Hydron, jež se také angažuje ve vývoji autonomního řízení, pro níž měli zaměstnanci TuSimple paralelně pracovat.

TuSimple

Autonomní nákladní vozidlo firmy TuSimple (foto: TuSimple)

Přestože TuSimple je také v zásadě čínská firma, své ředitelství zřídila ve Spojených státech, takže vazba na ryze čínskou firmu a spolupráce s ní je ve Státech chápána jako riziková z toho důvodu, že technologie autonomního řízení jsou považovány za strategické. Do vyšetřování se tak vložila i FBI. V důsledku toho byl na konci října zbaven své funkce výkonný ředitel Xiaodi Hou, navíc byla sestavena nezávislá rada, jež na firmu nově začala dohlížet. Na pozici ředitele jej v listopadu nahradil Cheng Lu, jenž v dřívějšku tuto funkci již vykonával, který po svém návratu nechal nezávislou radu rozpustit. V mezidobí se také začalo proslýchat, že o firmu TuSimple, respektive její část působící v Číně, má zájem čínská automobilka Geely, která mimochodem vlastní například automobilku Volvo Cars.