web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Udílení cen AAVI – Kdo získal ocenění za inovace v oblasti asistenčních systémů a autonomních vozidel?

Pro ty, kteří se obzvlášť zasadili za inovace a posun v oblasti autonomie a asistenčních systémů pořádá časopis „ADAS & Autonomous Vehicle International“ ceremoniál předávání cen. Nominace na tuto cenu vybírá panel mezinárodních expertů, zatímco finální vítěze cen v různých kategoriích vybírají mezinárodní odběratelé časopisu. Nominace zahrnují inovace a technologie za období posledních osmnácti měsíců. Cílem je náležitě uctít a rovněž upozornit na úspěchy těch nejzásadnějších projektů a společností. Kdo a jakou cenu tedy obdržel?

Nasazení vozidla roku

Některé společnosti již nasazují autonomní vozidla do ostrého provozu a poskytují komerční služby. Cenu za nasazení vozidla roku získala společnost Waymo se službou Waymo One. Ta poskytuje více jak 250 000 komerčních plně autonomních jízd týdně. Působí v několika městech ve Spojených státech, mezi které se řadí Phoenix, San Francisco, Los Angeles a Austin, přičemž tento seznam se zdárně rozšiřuje. Vítězství Waymo není žádné velké překvapení. Jde známého lídra autonomního průmyslu, za kterým stojí mateřská společnost Alphabet (Google). Jejich úspěchy nelze opominout.

Bezpečnostní inovace roku

Cenu za bezpečností inovaci roku obdržela platforma „Safety cloud“ společnosti HAAS Alert. Tato platforma propojuje řidiče s globální sítí infrastruktury a vozidel složek záchranného systému. Řidiči díky tomu obdrží upozornění, pokud se blíží nějaká hrozba, například stavba na silnici, nebo projíždějící vozidlo záchranného systému. Řidiči tak mohou včas zpomalit nebo uvolnit cestu a zvýšit tak bezpečnost svoji i bezpečnost záchranářů či pracovníků na silnici.

Kolaborace roku

Cenu za kolaboraci roku získala nová standardizace OpenX společnosti ASAM. Jedná se o nové standardy pro simulace, na jejichž tvorbě v rámci ASAM spolupracovaly stovky expertů. Standardy zahrnují datové formáty, jazyky a modely, které jsou potřebné k popisu virtuálního prostředí v simulací. Díky nim se usnadní práce s různými nástroji pro virtuální simulace, které jsou pro vývoj asistenčních systémů a autonomních technologií zásadní.

Inovace „uvnitř kabiny vozu“ roku

Anglické „in-cabin innovation“ zní v českém překladu možná poněkud krkolomně, nicméně se jedná o systémy jako je třeba monitorování řidiče a pasažérů. Cenu v této kategorii získal bezkontaktní chytrý senzor pro monitorování vnitřku kabiny od společnosti Novelic. Tento senzor dokáže pomocí milimetrových radarových pokrýt sledování celého interiéru, a lze jej uzpůsobit pro řadu různých aplikací.

Inženýrský tým roku

Týmem roku se stal tým společnosti MAN Truck & Bus, a to za zveřejnění důležité datové sady pro vývoj autonomních nákladních aut. Datová sada se nazývá MAN TruckScenes, a obsahuje senzorová data a data z vozidla ve více jak 700 scénářích z vývoje autonomních nákladních aut. Zásadní je, že tato data jsou volně dostupná a pomohou tak mnoha různým stranám od akademických výzkumníků po výrobce a softwarové vývojáře. Takto volně dostupná data bývají také velmi důležitá pro nastavování standardů a vzájemné srovnávání modelů umělé inteligence. Jde o hodnotný přínos celému odvětví, za což jim jistě patří uznání.

Kampaň pro veřejnost roku

Za kampaň roku vybrali čtenáři program „Safer trucks“, který cílí na bezpečnost nákladních aut. Za tímto programem stojí organizace Euro NCAP. Program je také součástí mezinárodního programu Vize nula, který si klade za cíl dosažení silničního provozu bez smrtelných a vážných zranění.

„Disruptor“ roku

Cenu za nejvýznamnějšího „disruptora (V češtině bychom řekli „narušitele“ nebo „inovátora“, zkrátka někoho, kdo přináší do průmyslu svěží vítr) získala britská společnost Wayve. Ta se zabývá vývojem End-to-end systémů pro autonomní řízení a konceptem tzv. vtělené (embodied) AI. Jde o odlišný přístup k umělé inteligenci pro řízení vozu, než který zastává většina jiných společností. Oproti jiným přístupům by měl umožnit autonomní řízení v jakémkoliv prostředí. Většina mainstreamových přístupů totiž funguje správně jen ve vymezených oblastech a expanze jinam vyžaduje značně náročné úpravy systémů a mapování terénu.

Startup roku

Za startup roku byla zvolena společnost Perciv AI. Ta se zaměřuje na nástroje umělé inteligence pro vnímání pomocí radarové technologie. Jejich technologie slibuje výsledky srovnatelné se značně výkonnějšími Lidarovou technologií (detekcí pomocí laserových paprsků), avšak za použití cenově daleko přívětivějších radarů. Nezaměřují se pouze na konkrétní radarový hardware, ale umožňují díky pokročilému zpracování dat změnit standardní automobilový radar ve výrazně výkonnější senzor, který je navíc oproti lidaru spolehlivější i za deště či mlhy.

Udělené ceny jsou jistě zasloužené, a odrážejí mnoho úsilí a tvrdé práce. Můžeme na nich vidět, že oblast autonomního řízení a asistenčních zahrnuje mnoho různorodých oblastí s velkým potenciálem pro inovace. Přestože by si mnohé z uvedených cen zasloužili vlastní aktualitu, seznam oceněných nám pěkným způsobem demonstruje hloubku problematiky autonomie a posun, kterého bylo v posledním roce a půl dosaženo.


 

Mohlo by Vás také zajímat:

Nissan vsází na revoluční AI od Wayve

Waymo bude dostupné na Market Street v San Franciscu

Wayve zakládá nové testovací centrum v Německu


 
Úvodní foto: ilustrativní obrázek (zdroj: Copilot)