web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Úrodu v Rusku sklízely autonomní kombajny

Od června do října letošního roku brázdilo ruská pole na 350 kombajnů vybavených systémem autonomního řízení firmy Cognitive Pilot. Kombajny najezdily dohromady 230 tisíc hodin a urazily přitom vzdálenost 950 tisíc kilometrů. Celkem sklidily 720 tisíc tun úrody na více než 160 tisíci hektarech. Automatizované kombajny byly nasazeny v Kalužské oblasti jihozápadně od Moskvy, Tambovské oblasti jihovýchodně od Moskvy, sousední Penzenské oblasti, Kurské oblasti při severní hranici Ukrajiny, sousední Bělgorodské oblasti, Rostovské oblasti podél východní ukrajinské hranice, Krasnodarském kraji jen na dohled od Krymu, Tomské oblasti v asijské části Ruska, Kurganské oblasti sousedící s Kazachstánem, Krasnojarském kraji uprostřed Sibiře, Stavropolském kraji nedaleko Čečenska a dokonce i v Kaliningradské oblasti v ruské exklávě nacházející se mezi Polskem a Litvou. Vzhledem k obrovským rozlohám ruských polí nasazení automatizace do zemědělské techniky dává naprostý smysl. Automatizace zatím sice člověka z kabiny kombajnu neodstranila, ale umožnila celý proces sklizně zefektivnit. Kromě systému Cognitive Agro Pilot nabízí ruská firma i variantu pro železniční vozidla nazvanou Cognitive Rail Pilot a Cognitive Tram Pilot, v neposlední řadě vyvíjí i vlastní radar se syntetickou aperturou.

Cognitive Pilot

Kombajny jsou dalšími vozidly, jimž se nevyhnula automatizace (foto: Cognitive Pilot)

Systém Cognitive Agro Pilot je relativně jednoduchý, neboť zdrojová data poskytuje pouze jedna kamera. Její obraz následně zpracovává neuronová síť, která identifikuje trasu a vyhodnocuje, zda se na ní nevyskytuje nějaká překážka, ať už jiný zemědělský stroj nebo člověk. V případě hrozící kolize vozidlo zastaví, nebo se objektu vyhne. Jakkoli je systém autonomního řízení prostý, pro svůj účel evidentně zcela postačuje. Kombajny se pohybují pomalu, pole jsou rozlehlá bez komplexních překážek a složitých interakcí. S autonomními zemědělskými stroji se však experimentuje i ve výrazně menší střední Evropě. V České republice byl opakovaně testovaný dánský autonomní nosič nářadí Robotti, na Slovensku je ve stádiu vývoje autonomní stroj Samorob zamýšlený pro práci v sadech.