web Autonomne.cz

odkaz na homepage

V Evropě byl poprvé testován v provozu autonomní autobus

Atraktivní prvenství si na své konto připsala přímořská Málaga na jihu Španělska, jež se stala prvním evropským městem, kde byl na veřejných komunikacích nasazen do provozu autonomní autobus. Jednalo se o dvanáctimetrový elektrický autobus Irizar ie s kapacitou šedesát osob, který byl autonomním řízením vybaven v rámci projektu AutoMOST. Provoz probíhal ve dnech 20. února až 15. března letošního roku na trase o celkové délce přibližně 5,5 km mezi přístavem a historickým centrem Málagy vždy od úterý do soboty v době od 10.30 do 14.30. Jízdu si bylo možné zarezervovat na webových stránkách společnosti Avanza, jež v rámci projektu autonomní autobus provozovala. Během všech jízd byl za volantem přítomný bezpečnostní řidič.

Irizar ie

Autonomní autobus Irizar ie (foto: Irizar)

V autonomní mobilitě se v případě prostředků hromadné dopravy lze zatím nejčastěji setkat s autonomními minibusy, takzvanými shuttly. Ty mají na délku nejčastěji 5 až 6 metrů a kapacitu kolem šesti osob. Zpravidla se pohybují po okružních trasách malou rychlostí (do 20 km/h) v regulovaných podmínkách. Klasické autobusy v autonomním provedení jsou však zatím stále spíše výjimkou. Kromě Španělska jejich vývoj probíhá například v Turecku, kde lze nalézt hned tři firmy (Karsan, Temsa a Otokar), které jsou v tomto směru aktivní, anebo v Japonsku, kde aerolinky ANA testují autonomní autobus v uzavřeném letištním areálu. Letos v lednu představil autonomní autobus pod názvem Xcelsior i americký výrobce New Flyer.