web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Waymo mění ředitele

Na Velký pátek oznámil John Krafcik, výkonný ředitel firmy Waymo, že po pěti a půl letech ve firmě opustí svoji pozici, nadále však ve společnosti zůstane jako poradce. Jeho roli budou nově zastávat souběžně hned dva lidé, a to Tekedra Mawakana, která doposud ve firmě Waymo působila jako provozní ředitelka, a Dmitri Dolgov, který zastával pozici technického ředitele a na vývoji autonomních vozidel se podílí od samotného začátku. Krafcikovo oznámení nicméně rozbouřilo internetové vody a podnítilo k mnoha spekulacím.

Waymo

John Krafcik, dnes již bývalý výkonný ředitel firmy Waymo (foto: Waymo)

My se však do žádných spekulací pouštět nebudeme, pouze shrneme to, co se za dobu působení Johna Krafcika coby ředitele firmy Waymo událo. Krafcik, který měl dlouholeté zkušenosti s působením v americké pobočce jihokorejské automobilky Hyundai, se zapojil do projektu autonomního vozidla v roce 2015, tedy ještě v době, kdy vývoj spadal přímo pod Google. Na konci roku 2016 se projekt autonomního vozu přetvořil v samostatnou společnost Waymo, jejímž výkonným ředitelem se Krafcik stal. Jeho posláním bylo zejména usilovat o komercializaci produktu, a to jak prostřednictvím navazování spolupráce se soukromou sférou jako jsou výrobci automobilů, tak i se sférou veřejnou, jako jsou městské samosprávy. Nutno dodat, že byl ve všech směrech úspěšný. Pro firmu Waymo se podařilo zajistit partnerství s výrobci vozidel Fiat Chrysler a Jaguar Land Rover, stejně tak navázat spolupráci se společností Lyft, která ve Spojených státech poskytuje službu poptávkové přepravy. Kromě toho se podařilo získat externí investice ve výši tří miliard dolarů, nadále probíhalo zdokonalování technologie a byly vytvořeny dvě divize, nákladní Waymo Via a taxislužbu Waymo One. V případě autonomní taxislužby Krafcik slavil úspěch v Arizoně ve městě Phoenix, kde se povedlo službu v pilotním režimu spustit v říjnu roku 2017. O tři roky později, v říjnu 2020, byla tato autonomní taxislužba zpřístupněna nejširší veřejnosti, navíc s vozidly bez jakékoli obsluhy, čímž si firma Waymo vysloužila světové prvenství. Svým následovníkům Krafcik zanechal působivé dědictví, na kterém lze stavět.