Pro někoho stále ještě sci-fi, pro někoho již 5 let realita. Autonomní vozidlo, které funguje v každodenním pracovním nasazení. Last-Mile Delivery Robot od společnosti BringAuto je autonomní řešení pro efektivní a ekologické doručování zásilek na poslední míli. Je navržen pro bezobslužný provoz v městských a průmyslových oblastech, čímž snižuje náklady na doručení a zvyšuje efektivitu logistiky. A právě takové vozidlo je možné již 5 let vidět v plném nasazení v areálu společnosti BorsodChem v Ostravě.
Se zástupci obou firem, společně s jejich zaměstnanci, jsme si povídali o tom, jak se jim tato technologie osvědčila, jak funguje spolupráce, nebo jak tento projekt vůbec vzniknul. Za společnost BringAuto jsme si povídali s výkonnou ředitelkou Andreou Najvarkovou a jedním z tvůrců produktů společnosti BringAuto Lukášem Gelo.
Společnost BringAuto. (Zdroj: BringAuto)
Jak vznikl nápad na autonomní doručovací roboty a co bylo impulsem k jejich vývoji?
Na začátku byla myšlenka, jak zjednodušit a zefektivnit logistiku ve městech, což umožní lidem věnovat se důležitější a kreativnější práci. Chtěli jsme využít zkušenosti s vývojem autonomních technologií a převést je do praxe. Nakonec nás zastavila nejen legislativa, ale i technologie. Proto jsme se soustředili na průmyslové areály, kde je možné procesy dobře kontrolovat a vyhodnocovat. V roce 2021 jsme tak nasadili robota v BorsodChem MCHZ v Ostravě, kde v rámci pilotu zajišťoval převoz chemických vzorků do laboratoře.
Jak probíhá vzdálený dohled a teleoperace?
Naše řešení kombinuje autonomní řízení s možností dálkového zásahu. V řídícím centru u “stanice pro vzdálené řízení” operátor sleduje všechny jízdy a v případě potřeby může kdykoliv převzít kontrolu nad robotem. Tento model je maximálně bezpečný a zároveň efektivní, protože umožňuje řídit více robotů z jednoho místa.
Jaký byl přechod z režimu teleoperace na samostatnou autonomní jízdu?
Před autonomní jízdou je třeba zmapovat trasu, kterou robot několikrát za dohledu operátora na místě projede. Jakmile máme jistotu, že vše funguje, přecházíme na autonomní režim s dohledem operátora v řídícím centru.
Jaké senzory a technologie používáte pro navigaci a detekci překážek?
Robot je vybaven kombinací kamer, LiDARů, radarů a GPS. Díky tomu dokáže bezpečně navigovat v prostředí, detekovat překážky a přizpůsobit se aktuálním podmínkám. LiDARy + GPS pro navigaci, LiDARy + kamery + radary pro detekci překážek.
Jakou rychlostí se auto v areálu pohybuje?
Maximální rychlost je 20 km/h, ale vždy jezdíme podle pravidel zákazníka – většinou nižší rychlostí, aby byla zajištěna stoprocentní bezpečnost.
Jak dlouho trvá nabití baterií a jaký je typický dojezd mezi nabitími?
Náš robot je navržen na celodenní provoz. Dojezd činí až 100 km na jedno nabití. Doba nabíjení je cca 7 hodin.
Last-Mile Delivery Robot v BorsodChem. (Zdroj: BringAuto)
Jaké výzvy na Vás čekaly v průmyslových areálech?
Největší výzvou je vždy bezpečnost – tedy fungování robota v prostředí, kde se pohybují lidé i těžká technika. Důležité je také napojení na interní procesy, například objednávání jízd nebo dohled nad flotilou. Tyto požadavky řešíme naším systémem pro fleet management, který propojuje roboty se systémy zákazníka.
Jaké byly největší obavy před nasazením vozidla do BorsodChem a jak se je podařilo vyřešit?
BorsodChem klade velký důraz na bezpečnost a spolehlivost. Obavy se snažíme rozptýlit postupným testováním a piloty, kde má zákazník možnost vyzkoušet si robota v reálném provozu.
Jak byla nastavena spolupráce s BorsodChem – co očekávali, co jste museli garantovat?
Očekáváním byla především pravidelnost a přesnost – aby vzorky dorazily do laboratoře včas a v pořádku. My jsme garantovali bezpečný provoz a také možnost sledovat robot v reálném čase.
Jak probíhala implementace systému v areálu BorsodChem?
Nejprve jsme definovali trasy a zastávky, nastavili fleet management a spustili testovací jízdy. Jakmile jsme ověřili, že systém funguje, přešli jsme do ostrého provozu s autonomní jízdou.
S jakými výzvami jste se potýkali při přizpůsobení robota pro převoz chemických vzorků?
Bylo nutné zajistit bezpečné uložení vzorků a přizpůsobit se pravidlům chemického provozu. To jsme vyřešili speciální úpravou boxů na převoz vzorků.
Last-Mile Delivery Robot. (Zdroj: BringAuto)
Jak vidíte budoucnost autonomní logistiky v Česku i ve světě?
Budoucnost je v uzavřených areálech a kampusech, kde už dnes vidíme velký zájem. Současně se ale otevírá cesta i do měst – ať už díky technologickému pokroku, nebo nové legislativě. Autonomní logistika se postupně stane běžnou součástí dopravy stejně jako elektromobily.
Váš původní plán byl autonomní rozvoz zásilek ve městech, to ale v současné době není vzhledem k legislativě a vyspělosti autonomie možné – myslíte si, že se s novou legislativou pro autonomii 3. úrovně tato možnost znovu otevírá?
Ano. Nová legislativa umožňuje provoz vozidel s funkcemi 3. úrovně autonomie a to je zásadní krok. Věříme, že se postupně uvolní i podmínky pro menší autonomní roboty a my tak budeme moci navázat na naši původní myšlenku doručování zásilek ve městech.
Jaké konkrétní legislativní změny by nejvíc pomohly dalšímu rozvoji autonomní logistiky?
Určitě jasné vymezení pravidel pro vzdálený dohled a teleoperaci, zjednodušení povolovacího procesu pro pilotní projekty a sladění národních norem s evropskými předpisy.
Jaké další areály nebo typy využití aktuálně připravujete?
Naše technologie je univerzální – aktuálně připravujeme projekty pro prostředí s nejvyššími nároky na bezpečnost, například pro areály firem vyrábějících výbušniny. Takové provozy nejsou místem, kde by měli běžně pracovat lidé, a proto zde dávají autonomní roboty obrovský smysl – dokážou spolehlivě zajistit převoz vzorků či materiálu a zároveň výrazně snížit riziko pro zaměstnance. Zároveň pracujeme i na vývoji autonomního čistícího robota BA Sweeper, který bude schopen samostatně udržovat pořádek v areálech výstavišť a v budoucnu také ve veřejných prostorách měst.