web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Výsledky pro štítek etika AV

Proč usilovat o zvýšení zastoupení žen v autonomním dopravním průmyslu, aneb genderové aspekty (nejen) autonomní mobility

Minulý týden (8. března) se nejen u nás tradičně slavil Mezinárodní den žen, který má připomínat především solidaritu žen a jejich boj za rovnoprávnost, spravedlnost, mír a rozvoj. O měsíc dříve si velká část světa již po osmé připomněla mnohem mladší, ale pro téma tohoto článku důležitý den, totiž Mezinárodní den žen a dívek ve vědě. Tento svátek vyhlásilo v roce 2015 Valné shromáždění OSN s cílem připomenout zásadní úlohu žen ve vědeckém světě a podpořit jejich zapojení do výzkumné činnosti. Generální tajemník OSN António Guterres loni u této příležitosti uvedl, že „je čas uznat, že více diverzity znamená více inovací“. Ve stejném duchu klade i Evropská unie již několik let velký důraz na sledování principu genderové rovnosti ve všech společenských oblastech. Zprávy a doporučení vydané v posledních několika letech (a to nejen pod záštitou EU) se zabývají rovnými příležitostmi mužů a žen také v oblasti dopravy. Jaká je tedy situace žen v dopravním sektoru a specificky v oblasti nových dopravních technologií? A měli bychom tedy i zde usilovat o vyrovnanější zastoupení žen? Relevance zabývat se genderovou tematikou v této oblasti nemusí být na první pohled patrná. Doprava obecně byla a stále je spíše mužským odvětvím již z povahy a typu profesí a rozhodně není genderově neutrální. Proč tedy vynakládat energii do zvyšování podílu žen zastoupených v tomto sektoru, které se zdá mnohým příliš uměle nastolené a proti „zdravému rozumu“? 

Legalizace autonomního řízení a systém automatizovaného udržování v jízdním pruhu

O přizpůsobení legislativy pro autonomní vozidla jsme zde již psali. Poté co vstoupilo v platnost nové nařízení Evropské unie týkající se asistenčních systémů vozidel, se dnes zaměříme na funkcionalitu jednoho z nich.

Zamyšlení: Autonomní vozidla a urbanismus

Jaké dopady může mít zavedení autonomních systémů dopravy do běžné praxe? Přinese předpokládané férovější rozdělení zdrojů?

Nová podoba testů autonomních systémů: Od července mnohem pečlivěji!

Rychlému vývoji na poli automatizace dopravy je nutno přizpůsobit nejen legislativu, ale také validační procesy. V platnost vstoupí nové nařízení Evropského parlamentu, které je poměrně zásadním způsobem upravuje.

Odpovědnost za újmu způsobenou autonomním vozidlem

České právo široce upravuje odpovědnost za újmu nemajetkovou i majetkovou (tzv. škodu). Postačí nám současná úprava i v případech, kdy bude újma způsobena autonomním vozidlem?

Autonomní vozidla a minimalizace újmy

S rozvojem automatizace silniční dopravy souvisí i zásadní předpokládaný klad: Zvýšení bezpečnosti provozu prostřednictvím odstranění chybujícího lidského faktoru. Pojďme si o minimalizaci újmy říci něco více.