web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Belgie mění kurz: nový ministr podporuje autonomní mobilitu

Zatímco Tesla nadále čeká na schválení režimu Full Self-Driving (FSD) v Evropě, Belgie nově projevuje vstřícnější postoj k autonomní dopravě. Po výměně ministra dopravy se tak může stát jedním z dalších států, které Tesle umožní testování a později i provoz FSD.

Nový ministr dopravy Jean-Luc Crucke se na rozdíl od svého předchůdce netají podporou moderních technologií a inteligentní mobility. Georges Gilkinet, který resort vedl před ním, byl k autonomním vozidlům dlouhodobě skeptický – varoval, že jejich rozšíření může vést k většímu dopravnímu zahlcení a znečištění, a opakovaně zdůrazňoval, že by bylo výhodnější investovat do rozvoje železniční dopravy jako ekologičtější alternativy. Crucke však razí zcela jiný přístup. Zdůrazňuje potřebu modernizace dopravní infrastruktury, rozvoje elektromobility a aktivně podporuje koncept sdílené autonomní dopravy. Jeho ministerstvo zároveň úzce spolupracuje s regionem Flandry, který si dal za cíl zavést autonomní vozidla do běžného provozu do roku 2026. Právě tato změna postoje by mohla Belgii umožnit zapojit se do evropského vývoje autonomní dopravy, i když s určitým zpožděním.

Systém FSD, který Tesla postupně vyvíjí a testuje zejména ve Spojených státech, umožňuje vozu samostatně řídit bez nutnosti držet volant, a to i ve složitějších dopravních situacích. Přesto zatím nejde o zcela autonomní režim – přítomnost zodpovědného řidiče, který sleduje jízdu a je připraven kdykoliv zasáhnout, zůstává podmínkou. Jaké jsou přesné schopnosti systému FSD, jak se liší od evropských bezpečnostních standardů a proč jeho označení vyvolává kontroverze, jsme již dříve rozebrali na našem webu.

Tesla podala žádost o evropské schválení FSD letos v březnu v Nizozemsku, kde má svou evropskou centrálu. O povolení jedná s tamním státním úřadem pro schvalování vozidel (RDW), který má v rámci EU oprávnění vydávat typová schválení. Tesla se zde snaží využít článek 39 evropského nařízení 2018/858, který umožňuje tzv. dočasné typové schválení pro inovativní technologie. Pokud takové schválení vydá jeden členský stát a ostatní země proti tomu nevznesou námitku, může se automaticky vztahovat na celý vnitřní trh EU. Tento postup tak může výrazně urychlit zavedení systému FSD v Evropě – bez nutnosti čekat na vznik nové legislativy.

Zatímco belgické úřady jsou vůči Tesle vstřícné, v některých dalších zemích panuje větší opatrnost. Například ve Francii automobilce hrozí pokuty kvůli samotnému názvu „Full Self-Driving“. Tamní regulační úřady totiž považují tento marketingový termín za zavádějící – podle jejich názoru může spotřebitele uvádět v omyl, protože vozy stále vyžadují dohled řidiče a nejsou plně autonomní v pravém slova smyslu (úrovně SAE 5).

Zajímavostí je i Česká republika, která sice zatím systém FSD formálně neschválila, ale již přijala legislativu umožňující provoz autonomních vozidel úrovně SAE 3 od začátku roku 2026. Spolu s Nizozemskem, kde Tesla usiluje o evropské schválení FSD prostřednictvím článku 39, a s Norskem, které již povolilo omezené testování systému v reálném provozu, tak vzniká síť států připravených testovat a rozvíjet autonomní mobilitu. Pokud se k nim přidá i Belgie, která po výměně ministra dopravy začíná měnit svůj dosavadní postoj, může to celý proces v rámci EU dále podpořit. Belgie by se tak mohla zařadit mezi státy, které vytvářejí podmínky pro širší zavádění autonomních technologií v době, kdy o strategické postavení na evropském trhu s autonomní mobilitou usilují i další silní hráči, jako je Waymo nebo Uber ve spolupráci s čínskou technologickou firmou Momenta. Evropa se tak postupně stává klíčovým bojištěm mezi americkými a čínskými technologickými giganty, kteří usilují o postavení na trhu autonomní dopravy – a Belgie může být jednou ze zemí, které se do tohoto vývoje aktivně zapojí.


 

Mohlo by Vás také zajímat:

Přehled jednotlivých stupňů autonomie a odpovědi na další časté otázky


 
Úvodní obrázek: Ilustrativní obrázek (zdroj: sora.chatgpt.com)