web Autonomne.cz

odkaz na homepage

V Austrálii se autonomním vozidlům daří

Austrálie má v Evropě stále ještě nádech určité exotičnosti, což se odráží v pojmu „protinožci“, který pro obyvatele tohoto kontinentu často používáme. Ruku v ruce s touto značnou geografickou vzdáleností jde nižší povědomí o tom, co se v těchto končinách děje. I v případě autonomní mobility nepanuje mezi Evropany přílišná obeznámenost s australskou situací. A rozhodně nelze říci, že by „protinožci“ zaspali. K průkopníkům v oblasti rozvoje autonomních vozidel patří v Austrálii těžařská společnost Fortescue, která nejnověji nasadila do každodenního provozu čtveřici autonomních terénních vozů Ford Ranger, jež v lokalitě Chichester Hub pomáhají mobilnímu údržbářskému týmu přepravovat vybavení v rámci dolu Christmas Creek. Podle společnosti nebudou muset členové týmu absolvovat ročně až dvanáct tisíc cest s vybavením a materiálem, neboť tyto cesty absolvují samostatně autonomní vozy.

Fortescue

Autonomní vůz Ford Ranger těžařské společnosti Fortescue (foto: Fortescue)

Pro firmu Fortescue nejde o první využití autonomního řízení. Dlouhodobě totiž ve svých povrchových dolech provozuje flotilu téměř dvou set autonomních obřích nákladních sklápěčů, takzvaných damprů. Prostředí dolů k nasazení autonomních prostředků přímo vybízí, protože se jedná o relativně dobře strukturované a kontrolované prostředí, kde vozidla jezdí více méně po stále stejných trasách, na kterých se nemusí potýkat s nepředvidatelnými účastníky provozu. Do jisté míry lze říct, že schopnost zvládnout autonomní jízdu tohoto typu demonstrovala již v roce 2005 soutěž DARPA Grand Challenge. V případě využití autonomních vozidel v Austrálii je ale podstatné to, že existuje smysluplný případ užití (use case), kde je možné automatizaci využít a ekonomicky z ní profitovat. Ostatně využití autonomního řízení u vozidel fungujících v rozsáhlých areálech těžařských firem lze nalézt i v arktických podmínkách ruské Sibiře, kde v podobném duchu experimentuje těžařská společnost Gazprom Neft. Vrátíme-li se zpět do Austrálie, nalezneme v těžařském průmyslu mnohé další využití autonomie, za zmínku stojí například společnost Rio Tinto, která kromě autonomních damprů provozuje i autonomní nákladní vlak, který převáží železnou rudu z dolů do přístavu. Kromě těchto průmyslových využití automatizace ale taktéž podporuje australská vláda rozvoj autonomních vozidel v rámci silničního prostředí, včetně podpory pilotního nasazení autonomních minibusů.