web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Waymo dále expanduje - příští zastávka Dallas

Společnost Waymo, která je lídrem v oblasti autonomních robotaxi, a za kterou stojí nadnárodní společnost Alphabet (známá lépe jako Google), oznámila další cíl své expanze. Dalším městem, které na svých ulicích uvidí robotaxi od Waymo se má stát město Dallas ve státě Texas. Robotaxi mají do ulic Dallasu vyjet během příštího roku.

Waymo v současné době operuje svá robotaxi v rámci komerčních služeb ve pěti různých městech ve Spojených státech (San Francisco, Los Angeles, Phoenix, Austin a Atlanta). Mimo komerční služby provozuje své autonomní vozy i na jiných místech v rámci testování. V každém z měst však služba funguje trochu jinak. Liší se například rozsahem oblasti, v jejímž rámci se robotaxi mohou pohybovat Nemohou totiž jezdit po celém městěm, ale jen v předem určených oblastech, které jsou důkladně zmapované a otestované. Další rozdíl spočívá ve způsobu, jakým si lze autonomní jízdu objednat. V San Franciscu, Los Angeles a Phoenixu je možné jízdu objednat prostřednictví mobilní aplikace Waymo One, ale v Atlantě a Austinu jsou robotaxi od Waymo dostupné prostřednictvím platformy společnosti Uber, se kterou Waymo uzavřelo partnerství.

V Dallasu májí být jízdy robotaxi dostupné skrze aplikaci Waymo. Provozovatelem flotily těchto robotaxi však má být společnost Avis Budget Group, se kterou Waymo uzavřelo víceletou spolupráci. Společnost Avis je globálním poskytovatelem řešení pro mobilitu s bohatými zkušenostmi. Avis se bude starat o správu flotily vozů, potřebnou infrastrukturu, údržbu a další provozní operace.

Robotaxi Waymo spoléhají na širokou paletu senzorů, zahrnující kamery, radar i lidar, a rovněž i předem vytvořené a důkladně aktualizované mapy s vysokým rozlišením. Autonomní vlastnosti vozů Waymo předčí spolehlivostí valnou většinu konkurence, a Waymo se díky tomu jeví jako přední lídr v této oblasti. Je však ale také nutné podotknout, že někteří konkurenti (např. Tesla, či Wayve) prosazují odlišnou filozofii, kdy se snaží dosáhnout autonomního řízení pouze pomocí levnějších a dostupnějších senzorů (např. pouze kamery v případě Tesly), či nespoléhají na předem vytvořené HD mapy (např. u End-to-end systémů od Wayve). Waymo, které spoléhá na většinu dostupných senzorů a nástrojů, dosahuje znatelně lepších výsledků u schopností svých robotaxi. Cena jejich nasazení je však vyšší a možnosti masové produkce omezenější. Srovnání s konkurencí proto nemusí být úplně férové kvůli těmto různým prioritám ve věci poměru výkonu a ceny nasazení. Přístup Waymo lze (byť zjednodušeně) popsat jako upřednostňující výkon a spolehlivost, i za cenu vyšších nákladů a pomalejšího nasazení.

Waymo si však stále zachovává pozici lídra a průkopníka v oblasti poskytování robotaxi služeb. Postupná expanze jejich služeb do dalších měst svědčí o jejich úspěchu. Waymo značně akcentuje vysokou míru bezpečnosti a spolehlivosti svých robotaxi, kterou dokládá i výzkumnými články dostupnými k přečtení na webových stránkách Waymo. Přesto však ještě výzkum bezpečnosti autonomních vozů vyžaduje mnoho dalšího zkoumání. Ani Waymo se totiž občas nevyhne potížím. Kupříkladu v tomto článku jsme psali o stažení vozidel Waymo kvůli softwarové chybě. Nicméně i přes občasné komplikace si Waymo drží poměrně dominantní pozici.

 

Mohlo by Vás také zajímat:

Waymo plánuje rozšířit testování do nových měst

Waymo stahuje přes 1200 vozidel kvůli softwarovým problémům

Neshody Waymo a obyvatel Santa Moniky

 
Úvodní obrázek: Ilustrativní obrázek (zdroj: Copilot)