actionArticleDetail

web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Autonomní minibusy v Rakousku a Německu

Zatímco v České republice se projekty pilotního provozu autonomních vozidel teprve připravují, ve Vídni a německém lázeňském resortu Bad Birnbach je možné jízdu autonomním minibusem vyzkoušet přímo na veřejně přístupných komunikacích. Ve vídeňské čtvrti Aspern jsou provozovány minibusy Navya v rámci smart city lokality Seestadt a v německém okrese Rottal-Inn na lince ze vzdáleného nádraží do lázeňského resortu Bad Birnbach jsou provozovány minibusy EasyMile. Podobná vozidla jsou nejen v Evropě označována anglickým slovem „shuttle“, což lze přeložit jako kyvadlová doprava. V obou lokalitách je snaha režim kyvadlové dopravy dodržovat, ne vždy se to ale daří. Shuttly jsou náchylné na různé výkyvy povětrnostních podmínek a nejsou schopny samostatné jízdy například při hustém sněžení nebo krupobití. Pilotní provoz je však přínosem i při určité nespolehlivosti, a to z důvodu získávání cenných dat, které jsou sdíleny a usnadňují další rozvoj autonomní mobility. Jak ke snížené spolehlivosti přistoupili v obou lokalitách se dočtete v tomto článku.
 

Navya v Seestadtu

Nově vznikající vídeňská čtvrť Seestadt je považována za městskou experimentální laboratoř pro chytré technologie. Ulicím dominují pěší zóny a cyklopruhy, maximální rychlost je upravena na 30 km/h a intenzita dopravy zde není vysoká. I z těchto důvodů byla vznikající čtvrť vybrána jako vhodné testovací prostředí pro autonomní vozidla, které zde provozuje vídeňský dopravní podnik Wiener Linien. Pro obsluhu trasy dlouhé necelé dva kilometry jsou určeny dva elektrické minibusy francouzského výrobce Navya, ve kterých musí být během jízdy přítomen operátor, dohlížející na bezpečný provoz.

Seestadt (foto: archiv CDV)

Seestadt (foto: archiv CDV)

Výrobce a poté i dopravní podnik vozidla před nasazením do veřejného provozu testovali v uzavřených prostorách opakovanými simulacemi důležitých scénářů. Současně byla dle zjištěných schopností vozidel pevně vymezena trasa, po které se dnes vozidla pohybují s přesností na centimetry. První testovací jízdy na veřejnosti byly uskutečňovány bez pasažérů, s požadavkem dosažení nejvyšší možné bezpečnosti. První cestující mohl do „shuttlu“ nastoupit po více než dvouletých přípravách 6. června 2019.
Minibusy mají oficiálně stanovenou maximální rychlost 20 km/h, v praxi však jezdí maximálně 15 km/h a průměr nepřesahuje 10 km/h. Trasa má v jednom směru 6 zastávek včetně výchozí a konečné, dvakrát křižuje významnější ulici a v jednom místě vede momentálně skrz stavbu, kde přebírá manuální řízení operátor. Také v křižovatkách, kde je třeba dát přednost v jízdě, situaci pozorně sleduje operátor a vozidlo vyčkává na jeho pokyn k jízdě.

EasyMile v Bad Birnbach

První německá veřejná linka, obsluhovaná autonomním vozidlem, byla spuštěna v bavorském lázeňském resortu Bad Birnbach v říjnu 2017. Spoj byl dlouhý 700 m, vedl od radnice do lázeňského komplexu a měl jednu mezilehlou zastávku. Po získání dostatku zkušeností s veřejným provozem byla linka v říjnu 2019 rozšířena na více než 2 km s pěti zastávkami v jednom směru a přibylo druhé vozidlo francouzského výrobce EasyMile. Nyní vede od radnice skrz lázeňskou promenádu k odlehlé železniční stanici, kde je zajištěno telematické propojení a autonomními minibusy zde čekají na přijíždějící vlaky.

Bad Birnbach (foto: archiv CDV)

Bad Birnbach (foto: archiv CDV)

Provozovatelem je dceřiná společnost Německých drah (DB) - startup ioki, vyvíjející „chytrá“ řešení pro udržitelnou mobilitu. Ioki na svém webu představuje linku jako vynikající příklad poskytnutí služby poslední míle, která umožňuje cestujícím (v tomto případě lázeňským hostům) dokončit poslední úsek své cesty, jejíž většinu absolvovali vlakem, bez nutnosti využití např. taxislužby. Shuttly jsou využívány i místními obyvateli a to přesto, že mají omezenou rychlost na 15 km/h. Mají totiž oproti běžným vozidlům zkrácenou trasu na polovinu, protože po 450 metrech od nádraží odbočí ze silnice a pokračují po zpevněné cestě přímo do lázeňského letoviska a vyhnou se několika rušným křižovatkám, kde je třeba při jízdě konvenčním automobilem počítat se zdržením.

 

Fotogalerie