web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Výsledky pro štítek veřejné testování

Podrobný popis nehody autonomního vozidla Cruise

Nehody jsou stále součástí dopravy, a to i když se věnuje nemalé úsilí technickému zdokonalování vozidel, dopravní infrastruktury, nebo vzdělávání řidičů a ostatních účastníků dopravního provozu. V roce 2023 v České republice řešila policie celkem 94 945 nehod při nichž zemřelo 455 osob. 

Michal Mrkvička

Společnost Aurel je jednou z předních čekých společností, která podniká v automobilovém průmyslu a nabízí služby v oblasti vývoje produktu, samotného návrhu, testování a nakonec i homologaci. V nedávne době vybudovali svůj vlastní testovací polygon, kde je testování ADAS systémů a řízení s vyšší úrovní automatizace možné provádět na té nejvyšší úrovní. Nyní k našemu rozhovoru přijal pozvání výkonný ředitel firmy Aurel, pan Michal Mrkvička. 

Novinky pro rok 2024

Na začátku roku již tradičně proběhla, pravděpodobně neznámější veletrh s technologickými novinkami The Consumer Electronics Show (CES). Místem konání této velké události je Las Vegas, a právě zde se často setkáváme s trendy, které určují směr dalšího vývoje jednotlivých technologií, nebo s prohlášeními a tiskovými konferencemi oznamující nová a strategická rozhodnutí, nebo partnerství. Co nejzajímavější bylo vidět z oblasti mobility? 

Shrnutí roku 2023

Země znovu oběhla kolem své hvězdy Slunce, a to znamená jediné. Je tu nový rok. Kromě celosvětových oslav patřících k příchodu nového roku s příslibem nového a lepšího začátku je s novým rokem spojena ještě jedna tradice. A to je shrnutí uplynulého roku. To nám umožňuje shrnout dosavadní práci, přínos, co se povedlo, co se nepovedlo, zjistit, zda bylo dosaženo vytyčených cílů a nastavit nové cíle. Jaký tedy byl rok 2023 pro svět autonomních vozidel?
 

Přehled autonomních minibusů

Jednou z nejviditelnějších aplikací autonomního řízení v mobilitě jsou autonomní minibusy anglicky označované jako shuttle, jichž jsou po celém světě ke spatření více než dvě desítky typů.

Počátky autonomních vozidel

Současná technologie autonomního řízení založená na široké paletě rozmanitých senzorů a velkém výpočetním výkonu řídicích počítačů je sice novinkou tohoto tisíciletí, myšlenka autonomních vozidel je však výrazně starší. S auty bez řidiče se ve skutečnosti experimentovalo již výrazně dříve, a to v druhé polovině padesátých a v průběhu šedesátých let minulého století.

Příběh průkopníka

Těžko bychom hledali společnost, která má takový dosah jako firma Google. Kromě internetových aplikací, nástrojů pro vývojáře, operačních systémů nebo třeba elektroniky má firma zastoupení i v oblasti dopravy, kde se věnuje vývoji autonomního řízení. Jednou z mnoha dceřiných společností je totiž firma Waymo, která je odbornou i laickou veřejností považována za špičku v této oblasti. O počátcích, cestě k úspěchu a také vozovém parku společnosti Waymo pojednává následující článek.

Výhody pro stavební a těžařský průmysl

Nasazení autonomních vozidel pro cestující v běžném provozu je stále ještě předmětem usilovného vývoje a doprovází jej celá řada nejistot, ať už se jedná o míru přijetí ze strany potenciálních uživatelů anebo legislativní otázky související s odpovědností za provoz a samotným povolením k jejich provozu. Naproti tomu těžká technika nabízí autonomním technologiím vítané pole pro uplatnění a experimentování s novými možnostmi, neboť provoz těchto strojů probíhá v uzavřených oblastech (například staveniště nebo povrchové doly), takže nevyžaduje speciální povolení k provozu na pozemních komunikacích či legislativní úpravu. Navíc již z dnešní generace technologie autonomního řízení lze v případě těžké techniky získat celou řadu praktických výhod.

Žebříček úrovně vyspělosti AV v roce 2020

Přinášíme volně přeložené shrnutí žebříčku 18 firem působících na poli vývoje autonomního řízení podle studie společnosti Guidehouse Insights.

Autonomní minibusy v Rakousku a Německu

Zatímco v České republice se projekty pilotního provozu autonomních vozidel teprve připravují, ve Vídni a německém lázeňském resortu Bad Birnbach je možné jízdu autonomním minibusem vyzkoušet přímo na veřejně přístupných komunikacích. Ve vídeňské čtvrti Aspern jsou provozovány minibusy Navya v rámci smart city lokality Seestadt a v německém okrese Rottal-Inn na lince ze vzdáleného nádraží do lázeňského resortu Bad Birnbach jsou provozovány minibusy EasyMile. Podobná vozidla jsou nejen v Evropě označována anglickým slovem „shuttle“, což lze přeložit jako kyvadlová doprava. V obou lokalitách je snaha režim kyvadlové dopravy dodržovat, ne vždy se to ale daří. Shuttly jsou náchylné na různé výkyvy povětrnostních podmínek a nejsou schopny samostatné jízdy například při hustém sněžení nebo krupobití. Pilotní provoz je však přínosem i při určité nespolehlivosti, a to z důvodu získávání cenných dat, které jsou sdíleny a usnadňují další rozvoj autonomní mobility. Jak ke snížené spolehlivosti přistoupili v obou lokalitách se dočtete v tomto článku.
 

Jak se změní trávení času v autě v éře autonomních vozidel?

Autonomní vozidla nabízejí nové možnosti, jak trávit čas během jízdy. Výzkum poodhalil, čemu by se lidé rádi věnovali.

Svislé dopravní značení a autonomní vozidla

Jakým způsobem vnímají autonomní vozy dopravní značky?
Co jim dělá potíže a jsou alternativy ke stávajícímu značení?

Komunitní vesničky pomáhají rozvoji AV

Cestou k masovějšímu nasazení autonomních vozidel mohou být komunity seniorů.

První tragická nehoda v důsledku nesprávného použití funkce Autopilot vozidel Tesla

Automatizace napomáhá bezpečnosti na silnicích, není však dokonalá.

Lidé jsou nejslabším článkem kyberbezpečnosti AV

Na jaké hrozby je třeba se připravit při rozšiřování autonomních prvků v dopravě?

Názory populace na autonomní vozidla

Jak vnímá autonomní vozidla česká veřejnost?

Některá omezení autonomní technologie

Autonomní technologie prochází vývojem, na což je třeba brát ohled.