web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Britská Oxbotica testuje autonomní vozy v Německu

Britská firma Oxbotica vyvíjející systémy autonomního řízení, jež sídlí v proslulém Oxfordu, jak ostatně sám její název napovídá, získala počátkem léta povolení k testování autonomních vozidel v Německu. Následně v červenci zahájila s dvojicí vozů Ford Mondeo jízdy na veřejných komunikacích v oblasti města Friedrichshafen na břehu Bodamského jezera. Na tom by na první pohled nebylo nic až tak moc výjimečného, neboť obdobné testování autonomních vozidel v běžném provozu souběžně provádí v nedalekém Mnichově společnost Mobileye, avšak v případě britské firmy je nutné vzít v potaz, že doposud se její systém autonomního řízení pohyboval na opačné straně vozovky. A nejednalo se jen o změnu levostranného provozu za pravostranný, ale vozidla se musela vyrovnat i s dalšími rozdíly v infrastruktuře jako je například odlišné svislé dopravní značení. Před zahájením testů bylo nezbytné provést mapování oblasti, což se dle vyjádření firmy Oxbotica podařilo provést v řádu hodin. Následně byl zahájen testovací provoz. Adaptace systému autonomního řízení na nové prostředí tak proběhla velice rychle, což je důležitým předpokladem pro budoucí velkoplošné rozšíření a nasazení těchto technologií v rozličných podmínkách celého světa.

Oxbotica

Autonomní vůz Ford Mondeo britské firmy Oxbotica v německých ulicích (foto: Oxbotica)

Zkušební jízdy autonomních vozidel firmy Oxbotica v Německu byly umožněny získáním certifikace ze strany instituce TÜV SÜD, jež pro Německo vypracovala proces hodnocení bezpečnosti autonomních vozidel označovaný jako AV Permit. Tento proces obnáší jak zevrubnou analýzu rizik, tak i simulované testování systémů vozu jakožto i zkoušky v reálných podmínkách. Prozatím se jedná o produkt, který umožňuje testování prototypů a experimentálních vozů, v Německu však již probíhá práce na vytvoření legislativy, jež by dovolila standardizovaný provoz, včetně komerčního nasazení, autonomních vozidel čtvrté úrovně automatizace. Platná by tato legislativa mohla být od léta roku 2021.
Za zmínku ještě stojí, že první firmou, která uskutečnila jízdy autonomních vozidel v podmínkách levostranného i pravostranného provozu, byla společnost nuTonomy (nyní Aptiv), která nasadila svá vozidla v Singapuru a americkém Bostonu.