web Autonomne.cz

odkaz na homepage

BYD ohlašuje začlenění autonomních parkovacích funkcí 4. úrovně do svých systémů ADAS

BYD, čínská společnost známá pro elektromobily vybavené pokročilými asistenčními systémy (ADAS) nazývanými „God's eye” neboli “Boží oko”, nedávno na sociální síti Weibo oznámila, že plánuje vydat nové OTA (over-the-air) aktualizace svých ADAS systémů, které budou zahrnovat nové funkce autonomního parkování 4. úrovně (nezávislé na řidiči v rámci určitých situací). Zároveň slibují, že společnost bude plně odpovědná za jakékoliv škody či zranění, ke kterým by při používání parkovacích funkcí došlo. Řidič by tak za parkovací manévr nenesl žádnou odpovědnost.

Společnost BYD je výrobním konglomerátem, který se zabývá výrobou automobilů a elektronických součástek, včetně například baterií do elektromobilů a řady dalších věcí. V minulosti jsme o ní psali v souvislosti se zaváděním ADAS systémů jako standardu i pro levnější vozidla. Jejich ADAS systémy využívají systém pro automatizované řízení zvaný „DiPilot“, kterému je však také přezdíváno „God's eye“ (Boží oko). Ten je k dostání ve třech různých variantách, které se liší použitých hardwarem. DiPilot spoléhá na kamery, ultrazvukový radar a lidarové senzory (Lidar je však k dispozici pouze pro dražší varianty). Kromě systémů pro automatizované parkování umožňuje DiPilot funkce jako jsou automatizované řízení na dálničních a expresních komunikacích (pod neustálým dohledem řidiče) a funkce NOA (navigation on autopilot), které je blízké funkci FSD (full self driving) u společnosti Tesla.

Nové funkce autonomního parkování pro DiPilot mají být plně autonomní. Řidič by měl před zaparkováním pouze funkci aktivovat, a systém provede celý parkovací manévr samostatně. Funkce je proto označována za autonomní funkcí 4. úrovně automatizace. (autonomní v omezeném kontextu definovaných situací). Je však vhodné podotknout, že zde mluvíme pouze o funkci parkování. Vozidlo jako celek, přestože touto funkci disponuje, jako autonomní na 4. úrovni označit nemůžeme.

Autonomní parkování má být zahrnuto do všech tří variant systému DiPilot (včetně těch bez lidaru). Přestože automatizované parkování není úplná novinka, je tato poměrně zajímavá. Je tomu tak zejména proto, že BYD slibuje plnou zodpovědnost za škodu či zranění, která by při selhání tohoto systému při parkování mohla vzniknout. Řidič by tak za parkovací manévr vůbec nezodpovídal. V případě, že k nějaké škodě dojde, uhradí BYD řidiči škodu zcela mimo klasický systém pojišťoven, čímž se řidič vyhne ztrátě bonusu. BYD rovněž tvrdí, že neočekávají mnoho incidentů, a že tím demonstrují důvěru, kterou v tento systém mají.

Prozatím je nejspíš příliš brzo na to, soudit, jak může zavedení těchto systémů v praxi dopadnout. Pro mnohé z řidičů patří parkovací manévr k těm nejméně příjemným aspektům řízení vozidla, a zájem o podobnou funkci se tak jistě najde. Zda však bude systém od BYD dostatečně vyspělý na to, aby dostatečně spolehlivě zvládl i komplexnější situace, se kterými mají problém i lidští řidiči, nejspíše ukáže teprve čas. Nicméně vzhledem k nízkým rychlostem při parkování jsou rizika zranění a vážných škod nižší. Parkování by proto mohlo být vhodným milníkem pro bezpečné postupné zavádění automatizovaných funkcí do skutečného provozu. Dění kolem BYD si tak zasluhuje pozornost jak z pohledu technických inovací, tak i z pohledu problematiky bezpečnosti, etiky a právní odpovědnosti.

Mohlo by Vás také zajímat:

BYD a DeepSeek plánují poskytnout ADAS systémy i levnějším vozidlům

Autonomní vozidla a pokuty za parkování

Udílení cen AAVI – Kdo získal ocenění za inovace v oblasti asistenčních systémů a autonomních vozidel?


 
Úvodní obrázek: Ilustrativní obrázek (zdroj: Copilot)