Společnost Guidehouse Insights zabývající se analýzami trhů zpracovala žebříček 18 firem vyvíjejících systémy autonomního řízení a související mobilitní služby, který ve zhuštěné podobě přinášíme. Seznam nezahrnuje firmy, které se soustřeďují na nákladní dopravu anebo zaujímají pozici dodavatele. Hodnoticí kritéria jsou postavena na kvalitě zvolené strategie zavádění automatizace a reálného provedení, což zahrnuje i úroveň dané technologie a její schopnosti. Hodnocení odráží názory analytiků Guidehouse Insights.
Jaguar i-Pace firmy Waymo (foto: Waymo)
1. Waymo
Celkové hodnocení: 83,1
Strategie: 82,7
Realizace: 83,5
Slovní hodnocení: Waymo představuje z hlediska vyspělosti svých technologií současný vrchol vývoje autonomních vozidel. V závěru roku 2019 zahájila společnost Waymo jízdy s cestujícími v režimu bez přítomnosti bezpečnostního řidiče za volantem, čímž demonstrovala důvěru v tento systém. Provoz taxislužby Waymo One je nicméně od roku 2018, kdy byl zahájen, nadále poměrně striktně omezený na relativně malé území, které bylo předem důkladně zmapováno. To vybízí k otázkám o schopnosti masového rozšíření technologie této firmy. Pozitivním faktorem ale je paralelní zaměření na vývoj autonomních logistických vozidel a soustavné zdokonalování senzoriky, jejíž již pátá generace byla letos představena. Významnou roli hraje taktéž finanční podpora, která se firmě Waymo v poslední době dostala ze strany externích investic. Waymo se v neposlední řadě může pochlubit největším nájezdem kilometrů v rámci veřejného testování i masivním testováním v simulacích.
Ford Fusion Hybrid firem Ford a Argo AI (foto: Argo AI)
2. Ford
Celkové hodnocení: 81,5
Strategie: 82,9
Realizace: 80,1
Slovní hodnocení: Od zahájení spolupráce automobilky Ford s firmou Argo AI vyvíjející systémy autonomního řízení v roce 2017 je viditelná kontinuální podpora autonomní mobility. Autonomní vozy jsou testovány v několika městech Spojených států, pozitivně hodnoceno je provázání aktivit s německým Volkswagenem, který do Argo AI též nově investuje.
Chevrolet Bolt firmy Cruise (foto: Cruise)
3. Cruise
Celkové hodnocení: 79,6
Strategie: 79,7
Realizace: 79,6
Slovní hodnocení: Cruise se může pochlubit silným finančním zázemím, majoritním akcionářem je koncern GM, do firmy investuje ale například i japonská automobilka Honda. Zároveň Cruise provozuje v ulicích San Francisca nejpočetnější flotilu testovacích autonomních vozidel, zkraje letošního roku navíc firma představila prototyp autonomního minibusu Origin. V dlouhodobějším horizontu hodlá zavést taxislužbu založenou na autonomních vozidlech.
Hongqi E-HS3 firmy Baidu (foto: Baidu)
4. Baidu
Celkové hodnocení: 78,4
Strategie: 79,1
Realizace: 77,8
Slovní hodnocení: Čínská společnost Baidu je přijímána jako analogie k americkému Googlu, její program autonomního řízení nazvaný Apollo se pak přirovnává k firmě Waymo. Společnost Baidu investuje značné finance do vývoje autonomního řízení, svá vozidla testuje nejen v Číně, ale i ve Spojených státech. Kromě autonomního řízení působí i v souvisejících sektorech digitálního mapování, kyberbezpečnosti či bezdrátové komunikace. Vozidla využívající technologii Apollo tak standardně komunikují s infrastrukturou, což jim umožňuje dosáhnout lepších schopností.
Ford Fusion firmy Mobileye (foto: Mobileye)
5. Intel/Mobileye
Celkové hodnocení: 76,1
Strategie: 74,5
Realizace: 77,7
Slovní hodnocení: Izraelská firma Mobileye, která je od roku 2017 součástí americké společnosti Intel, má svůj obchodní model postavený na technologii využívané v rámci asistenčních systémů celé řady světových automobilek, nicméně pracuje i na zařízení, které by mělo umožnit plnou autonomii. Tento systém má využívat data poskytovaná sestavou kamer, z nichž bude skládán trojrozměrný obraz okolí srovnatelný s tím, který poskytuje LiDAR, nicméně bude na vstupech z LiDARu i radaru nezávislý, nebude tak docházet k datové fúzi. Společnost se rovněž hodlá prosadit na trhu taxislužeb obsluhovaných autonomními vozidly.
BMW 540i firmy APTIV (foto: APTIV)
6. APTIV/Hyundai
Celkové hodnocení: 74,9
Strategie: 74,6
Realizace: 75,2
Slovní hodnocení: Společnost APTIV, která v nedávné době založila s jihokorejskou automobilkou Hyundai společnou divizi zaměřenou na zdokonalování autonomního řízení, má bohaté zkušenosti s nasazením autonomních vozidel v běžném provozu. Od roku 2016 fungují autonomní vozy v Singapuru pod hlavičkou jí vlastněné firmy nuTonomy, od roku 2018 pak pod vlastním jménem provozuje ve spolupráci se službou Lyft flotilu 30 autonomních vozů BMW v ulicích Las Vegas.
Volkswagen e-Golf firmy Volkswagen (foto: Volkswagen AG)
7. Volkswagen Group
Celkové hodnocení: 72,9
Strategie: 74,4
Realizace: 71,2
Slovní hodnocení: Automobilka Volkswagen si zajistila důležitou pozici v rámci autonomní mobility investicí do firmy Argo AI, díky čemuž může i na evropský trh v dohledné době přinést podobnou dynamiku, jakou můžeme vidět ve Spojených státech. V rámci skupiny stojí za pozornost Audi, jehož model A8 měl jako první sériově vyráběné vozidlo nabízet koncovým zákazníkům třetí úroveň automatizace. Z legislativních důvodů muselo být ale uvedení této funkce odloženo na neurčito.
Toyota Prius firmy Yandex (foto: Yandex)
8. Yandex
Celkové hodnocení: 71
Strategie: 66,6
Relizace: 75,1
Slovní hodnocení: Ruský Yandex bývá přirovnáván k americkému Googlu a čínskému Baidu, neboť se jedná v prvé řadě o technologickou firmu stojící za nejpoužívanějším internetovým vyhledávačem v dané zemi, která se pustila do vývoje autonomních vozidel. Firma provozuje zkušební flotilu zhruba sta autonomních vozidel na bázi Toyota Prius, k nimž od letošního roku mají přibývat i vozy Hyundai Sonata. Yandex realizoval pilotní testování ve dvou ruských městech a Izraeli, ve Spojených státech demonstroval v Las Vegas schopnosti svých vozidel prezentačními jízdami bez bezpečnostního řidiče za volantem. Do karet hraje firmě existence vlastní taxislužby, do níž může postupně autonomní vozidla zahrnovat.
Toyota Highlander firmy ZOOX (foto: ZOOX)
9. ZOOX
Celkové hodnocení: 66,5
Strategie: 62
Realizace: 70,6
Slovní hodnocení: Společnost ZOOX je ambiciózní firmou, která se kromě vývoje systému autonomního řízení zaměřuje i na souběžný vývoj vozidla, které by umožňovalo využít plný potenciál této technologie. Dle dostupných informací by prototyp takového vozidla měl být představen v letošním roce. Společnost uskutečňuje testovací provoz v ulicích San Francisca, od loňského roku ale působí nově i v Las Vegas, které nabízí odlišné podmínky, čímž poskytuje nové prostředí pro zdokonalování technologie.
Mercedes-Benz S-Class firmy Daimler (foto: Daimler)
10. Daimler-Bosch
Celkové hodnocení: 62,6
Strategie: 59
Realizace: 66
Slovní hodnocení: Daimler i Bosch patří k jedněm z nejstarších firem působícím v automobilovém průmyslu. V loňském roce tyto firmy společně zahájily zkušební provoz autonomních vozidel v kalifornském San José, Daimler kromě toho spolupracuje s BMW na technologii autonomního řízení pro prémiové modely, firma Bosch pak vyvíjí vlastní automobilové radary a LiDARy.
Lexus LS600hL firmy Toyota Research Institute (foto: Toyota)
11. Toyota
Celkové hodnocení: 61,7
Strategie: 54,5
Realizace: 68,1
Slovní hodnocení: Toyota a dceřiný Toyota Research Institute pracují na autonomním řízení poměrně v tichosti, nicméně dle dostupných informací velmi aktivně a stabilně, zejména na systémech Guardian a Chaffeur. Od loňského roku jsou její testovací autonomní vozidla k vidění například v ulicích Bruselu. Kromě toho Toyota investuje do společnosti UBER Advanced Technology Group, která také vyvíjí systém autonomního řízení.
GEM Polaris firmy May Mobility (foto: May Mobility)
12. May Mobility
Celkové hodnocení: 60,6
Strategie: 61,8
Realizace: 59,3
Slovní hodnocení: Společnost May Mobility provozuje autonomní vozidla GEM Polaris na okružních linkách ve městech Providence (stát Rhode Island), Columbus (stát Ohio), Grand Rapids a Detroit (stát Michigan). Tyto aktivity přilákaly investice do společnosti ze strany automobilek BMW a Toyota.
Chrysler Pacifica firmy Voyage Auto (foto: Voyage Auto)
13. Voyage Auto
Celkové hodnocení: 57,3
Strategie: 61
Realizace: 53,4
Slovní hodnocení: Od roku 2018 provozuje společnost Voyage Auto taxislužbu poskytovanou autonomními vozidly ve floridské seniorské komunitní vesničce The Villages. Toto prostředí je relativně málo komplexní, tedy pro současné systémy zvládnutelné, čímž firma může poskytovat svým uživatelům téměř plnohodnotné služby postavené na autonomních vozidlech.
BMW 7 Series firmy BMW (foto: BMW)
14. BMW
Celkové hodnocení: 53,2
Strategie: 49,5
Realizace: 56,7
Slovní hodnocení: Německá automobilka BMW uzavřela partnerství s firmami Mobileye/Intel, nicméně aktivity na poli autonomní mobility se v tomto případě týkají v podstatě výhradně pokročilých asistenčních systémů pro prémiové modely. Automobilka tak dle všeho zatím postrádá nějaký dlouhodobý plán zohledňující autonomní řízení.
Nissan Leaf firmy Nissan (foto: Nissan)
15. Renault-Nissan-Mitsubishi
Celkové hodnocení: 48,4
Strategie: 44,6
Realizace: 51,9
Slovní hodnocení: Aliance tvořená automobilkami Renault, Nissan a Mitsubishi v loňském roce prošla určitou krizí, dřívější informace o snaze uvést na trh technologii umožňující autonomní řízení patrně vyzněly do ztracena. Ze tří členů aliance je nejaktivnější Nissan, který interně pracuje na vývoji autonomního řízení.
Volvo XC90 firmy Volvo (foto: Volvo)
16. Volvo
Celkové hodnocení: 48,3
Strategie: 42,7
Realizace: 53,4
Slovní hodnocení: Volvo patří k automobilkám aktivním ve vývoji pokročilých asistenčních systémů řidiče, v případě systémů autonomního řízení nejsou její plány úplně jasné. V dřívějšku sice oznámila, že by ve vývoji chtěla přeskočit třetí úroveň automatizace a přejít přímo ke čtvrté, současné indicie ale naznačují, že tomu tak asi úplně nebude a věnuje se i třetí úrovni.
Navya Autonom Shuttle firmy Wiener Linien (foto: archiv CDV)
17. Navya
Celkové hodnocení: 43,4
Strategie: 42,8
Realizace: 44,1
Slovní hodnocení: Relativně malá francouzská firma se může pochlubit nejpočetnějším pilotním testováním, neboť její vozidla Arma (Autonom Shuttle) se v rámci pilotních provozů objevila již v 23 zemích světa, často se ale jednalo jen o prezentační projekty čítající jediné vozidlo na velice krátké a jednoduché trase.
Tesla Model S firmy Tesla (foto: Tesla)
18. Tesla
Celkové hodnocení: 31,6
Strategie: 31,3
Realizace: 31,9
Slovní hodnocení: Společnost Tesla a její představitel Elon Musk dlouhodobě propagují vizi plně autonomních vozidel, v současné chvíli ale vozidla disponují pouze pokročilými asistenčními systémy v podobě funkce Autopilot. Ta sice svými schopnostmi vyvolává dojem, že se autonomnímu řízení blíží, několik smrtelných nehod ale jasně poukázalo na značné nedostatky. Vývoj lze v tomto směru tedy ještě očekávat dlouhý. Podobně prohlášení o spuštění masivní taxislužby využívající autonomní vozy firmy Tesla jsou prozatím dosti vzdálená skutečnosti.