web Autonomne.cz

odkaz na homepage

5G sítě jako riziko pro bezpečnost letectví

Velké množství zařízení dnes využívá bezdrátové sítě k přenosu nejrůznějších dat, výjimkou není ani segment dopravy, v němž s rozvojem autonomní mobility budou hrát mobilní sítě stále důležitější roli. Velké naděje jsou v současnosti kladeny do takzvaných 5G sítí, které slibují násobně vyšší přenosové rychlosti oproti předešlé generaci mobilních sítí. Vysoká přenosová rychlost je klíčová například pro dálkové řízení neboli teleoperaci, jak ukazuje například firma Halo, ale využití je pochopitelně daleko větší. Přechod na 5G sítě ale není zcela bezproblémový, což můžeme ilustrovat na nejnovějším dění ve Spojených státech, kde kvůli podezření, že 5G vysílače umístěné v okolí letišť mohou způsobovat interferenci s přístroji letadel jako jsou například výškoměry, což je zcela zásadní bezpečnostní riziko, bylo pozastaveno spouštění těchto sítí kolem vybraných letišť.

Transdev

Testování 5G sítě na dopravní infrastruktuře ve Francii (foto: Transdev)

Na středu 19. ledna bylo ve Spojených státech plánováno velké spouštění rychlých mobilních 5G sítí amerických operátorů Verizon a AT&T v takzvaném pásmu C (tj. frekvence 3.7-3.98 GHz). Vzniklo však důvodné podezření, že vysílače na těchto frekvencích by mohly negativně ovlivnit činnost avioniky letadel, takže v pondělí 17. ledna zaslala organizace Airlines for America otevřený dopis podepsaný zástupci největších amerických aerolinií jako jsou American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines, Southwest Airlines či JetBlue Airways vládním představitelům, včetně amerického ministra dopravy, s žádostí, aby bylo přehodnoceno spuštění těchto sítí v okruhu přibližně 2 mil (asi 3,2 km) kolem letišť. Pokud by k tomu nedošlo, byli by dopravci nuceni zrušit velké množství letů z důvodu obav o bezpečnost provozu. Oba operátoři na tuto žádost přistoupili, za což jim poděkoval i americký prezident Joe Biden. Nyní americká Federální letecká správa (FAA) posuzuje, zda skutečně a případně jak konkrétně 5G sítě mohou ovlivňovat letecké přístroje. Zároveň se pracuje na lepší koordinaci mezi leteckým průmyslem, telekomunikačními úřady a státní správou.