web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Toyota experimentuje s autonomním řízením bez LiDARu

Japonská automobilka Toyota pokračuje v rozšiřování svých aktivit v oblasti vývoje autonomního řízení, tentokrát výzkumem systému založeného pouze na kamerách. Jedná se o alternativní přístup k řešení, jemuž se věnuje již dlouhou dobu, a které používá stále relativně drahé senzory jako jsou LiDARy, neboť kamery se vyznačují velice nízkou cenou. Tuto nízkonákladovou cestu dlouhodobě razí automobilka Tesla, byť prozatím s ne zcela uspokojivými výsledky. Jak v našem rozhovoru vysvětlil Brad Templeton, tento přístup je sice zpočátku ekonomicky smysluplný, ale zároveň spoléhá na zásadní průlom v oblasti strojového zpracování obrazu. Tesla ani Toyota nejsou v této aktivitě osamocené, autonomní řízení založené na kamerách vyvíjí též izraelský Mobileye či jihokorejský 42dot. V rámci Toyoty se tomuto výzkumu věnuje bývalá divize autonomního řízení Level 5 firmy Lyft, kterou Toyota v loňském roce koupila, a kde pracoval Filip Hlásek, jenž se s námi o své zkušenosti rovněž podělil v rozhovoru.

Toyota

Senzorický set složený pouze z kamer testovaný automobilkou Toyota (foto: Toyota)

Při pohledu na události kolem automobilky Toyota patrně již nikdo nemůže pochybovat, že autonomní řízení bere velice vážně. Kromě již zmíněné akvizice divize autonomního řízení Level 5 koupila Toyota v nedávné době i společnost Carmera, která vyvíjí HD mapy, a firmu Renovo vyvíjející operační systém pro autonomní vozidla. Kromě toho navázala spolupráci též s firmou Apex AI, která se rovněž věnuje operačním systémům pro autonomní vozidla, a s firmou Aurora Innovation, společně s níž se podílí na vývoji robotaxi založeného na modelu Toyota Sienna. Toyota v neposlední řadě vyvinula vlastní autonomní minibus e-Palette, zkoumá uplatnění autonomního řízení v extrémních situacích a v některých ze svých vozidel nabízí asistenční systémy druhé úrovně automatizace s režimem „hands-off", takže řidič při jejich aktivaci nemusí držet ruce na volantu.