actionArticleDetail

web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Žebříček vývojářů autonomních nákladních vozidel

Analytická společnost Guidehouse Insights publikovala žebříček dvanácti nejvýznamnějších vývojářů autonomních nákladních vozidel, který přinášíme volně parafrázovaný.

V doméně autonomní mobility se pohybuje přehršel společností, které se s větším či menším úspěchem snaží prorazit. To zavdává příležitost pokusit se o jejich vzájemné porovnání, neboť mezi nimi pochopitelně existují rozdíly. Dlouhodobě se srovnávání vývojářů autonomního řízení věnuje analytická společnost Guidehouse Insights, jejíž dřívější žebříček úrovně vyspělosti systémů autonomního řízení jednotlivých vývojářů jsme zde již publikovali. Tentokrát se podíváme na její nejnovější počin, kterým je srovnání dvanácti firem věnujících se autonomním nákladním vozidlům. Opět předkládáme zhuštěné parafrázované shrnutí tohoto přehledu. Zároveň doplňujeme, že pořadí odráží názory analytiků Guidehouse Insights.

Waymo Via

Autonomní nákladní vozidlo firmy Waymo (foto: Waymo)

1. Waymo
První příčku zaujímá společnost Waymo, která provozuje svoji divizi autonomních nákladních vozidel pod hlavičkou Waymo Via. Stejně jako v případě robotaxi, kterým se Waymo věnuje, a které představují aktuální špičku vývoje této technologie, je tato společnost dominantním hráčem i mezi autonomními nákladními vozidly. Kromě technologické dominance se Waymo může pochlubit velice rozvětvenou paletou zákazníků, pro které zejména v Texasu přepravuje zboží na komerčních trasách. Prozatím ve všech autonomních nákladních vozidlech této firmy sedí za volantem bezpečnostní řidič. Nicméně i tak mají nákladní vozidla společnosti Waymo na svém účtu první nehodu, když o kabinu autonomního náklaďáku zavadil při předjíždění návěsem jiný nákladní vůz, načež Waymo skončilo mimo silnici.
 

Aurora Innovation

Autonomní nákladní vozidlo firmy Aurora (foto: Aurora Innovation)

2. Aurora Innovation
Prvnímu v pořadí šlape na paty společnost Aurora Innovation, pro níž se autonomní nákladní vozidla v průběhu let stala prioritou. Tato společnost se tak primárně specializuje na autonomní nákladní dopravu, kterou se také poměrně úspěšně snaží komercializovat. Stejně jako Waymo, i Aurora provozuje svoji testovací flotilu autonomních náklaďáků pro několik komerčních zákazníků, pro něž přepravuje zboží v rámci jejich běžné činnosti. I v tomto případě se na palubě stále nachází za volantem bezpečnostní řidič. Sekundární oblastí, na níž se Aurora zaměřuje, jsou robotaxi, avšak v tomto případě se jedná o robotaxi fungující na rychlostních úsecích, typicky na dálnicích spojujících letiště s městy. V tomto ohledu je z hlediska provozní obálky mezi robotaxi a nákladními vozidly u firmy Aurora značný překryv.
 

TuSimple

Autonomní nákladní vozidlo firmy TuSimple (foto: TuSimple)

3. TuSimple
Třetí příčku zaujímá černá ovce světa autonomních nákladních vozidel, totiž firma TuSimple. Ta na sebe upoutala pozornost zejména tím, že ve Spojených státech uskutečnila celou sérii jízd svých autonomních nákladních vozidel zcela bez bezpečnostního řidiče za volantem. Jenže o něco později vyplynulo na povrch, že se jednalo hlavně o představení pro investory, neboť firma se dlouhodobě potýká s nedostatečnou firemní kulturou vzhledem k bezpečnosti, což potvrdila nehoda jednoho z vozidel firmy TuSimple, která se následně snažila nehodu zlehčovat a vinu přenášet na bezpečnostního řidiče.

 

Gatik

Autonomní dodávkové vozidlo firmy Gatik (foto: Gatik)

4. Gatik
Naproti tomu firma Gatik je ukázkou úspěšného tahu na branku. Tato společnost se od počátku originálně soustředí na obsluhu takzvané prostřední míle, tedy rozváží zboží mezi distribučními centry a prodejnami obchodních řetězců. To se jí daří a ze Spojených států expandovala už i do sousední Kanady. Kromě toho se může pochlubit i tím, že v pravidelném provozu nasazuje svá autonomní dodávková vozidla bez obsluhy na palubě. Společnost Gatik je tak bezpochyby zajímavou a perspektivní firmou, kterou stojí za to sledovat.



 

Plus

Autonomní nákladní vozidlo firmy Plus (foto: Plus)

5. Plus AI
O společnosti Plus nebývá až tak často slyšet, přesto má za sebou poměrně velké úspěchy. Tato čínsko-americká firma se chlubí nejen tím, že jedním z jejích investorů je logistický gigant Amazon, ale také tím, že v Číně realizovala jízdu svého autonomního nákladního vozidla bez bezpečnosního řidiče za volantem. Právě v Číně má tato firma své aktuálně největší odbytiště, neboť společně ve spolupráci s tamním výrobcem nákladních vozidel FAW produkuje automatizovaná nákladní vozidla pro čínský trh.


 

Kodiak Robotics

Autonomní nákladní vozidlo firmy Kodiak Robotics (foto: Kodiak Robotics)

6. Kodiak Robotics
Kodiak Robotics o sobě dává v poslední době vědět stále častěji. Nejnověji to bylo v souvislosti s investicí, kterou firma obdržela od jedné ze společností ve správě Warena Buffetta. V rámci této investice bude napříč Severní Amerikou budováno na odpočívkách zázemí pro obsluhu autonomních nákladních vozidel. Kromě toho má firma Kodiak Robotics také několik komerčních zákazníků, pro něž převáží náklad.


 

Daimler Truck

Autonomní nákladní vozidlo firmy Daimler Trucks (foto: Daimler Trucks)

7. Daimler Trucks
Propojení toho nejlepšího ze světa tradičního automobilového výrobce a světa autonomní mobility představují autonomní nákladní vozidla Daimler Trucks. Tento německý výrobce dodává svá nákladní vozidla, do nichž je integrován systém autonomního řízení firmy Torc Robotics. Ta patří mezi nejstarší hráče na tomto poli, i když mediálně není tak známá. Díky zapojení tradičního automotive výrobce je v tomto případě znatelné, že hlavní snahou je zachování dobrého jména a maximální důraz na bezpečnost. Společnost také nedává žádné odhady ohledně nasazení autonomních vozidel bez obsluhy na palubě, neboť se řídí zásadou, že k tomu dojde, až k tomu dojde. Firma nicméně v nedávné době evidovala jeden incident svého autonomního nákladního vozidla.

 

Einride

Autonomní bezkabinové nákladní vozidlo firmy Einride (foto: Einride)

8. Einride
Švédská společnost Einride je velmi neortodoxním hráčem na poli autonomních nákladních vozidel. Firma jednak vyvíjí bezkabinový autonomní nákladní prostředek, s nímž má do budoucna velké plány, ale aby svůj chod ufinancovala a budoucnosti se vůbec dožila, paralelně s tím provozuje flotilu manuálně řízených elektrických nákladních vozidel, s nimiž jezdí pro komerční zákazníky. Díky tomu generuje příjmy pro své aktivity, i když firma se chlubí i nezanedbatelnými investicemi. Díky jedné z nich v nedávné době vstoupila na severoamerický trh, kde se postupně etabluje. Firma Einride je také velkým příznivcem využívání dálkového řízení, takzvané teleoperace.


 

Locomation

Autonomní nákladní vozidlo firmy Locomation (foto: Locomation)

9. Locomation
Firma Locomation je známá zejména díky velkému zaměření na koncept takzvaného platooningu neboli elektronického spřažení autonomních nákladních vozidel do konvojů. Díky tomu mohou vozidla jet s mnohem menším odstupem, díky čemuž je snížen odpor vzduchu, a tedy je menší i spotřeba a produkované emise. Společnost svůj systém nejenom testuje, ale má i komerční zákazníky, pro které přepravuje zboží.



 

Embark Trucks

Autonomní nákladní vozidlo firmy Embark (foto: Embark)

10. Embark
Na desátém místě žebříčku se nachází firma Embark Trucks, kterou analytikové označují coby nadějného adepta s velkým potenciálem. Společnost založil a vede teprve 26letý Alex Rodrigues, přičemž se firmě už povedlo v rámci testování nasadit autonomní nákladní vozidla na trase mezi Houstonem a San Antoniem v Texasu. Takže i když je Embark spíše nováčkem, do budoucna může představovat velmi silného hráče, i když svět autonomní mobility, a to ani té nákladní, není vůbec přívětivý.




 

ISEE

Autonomní nákladní vozidlo firmy ISEE AI v areálu BMW v Jižní Karolíně (foto: ISEE AI)

11. ISEE AI
Druhou z nadějných firem v oblasti autonomních nákladních vozidel je společnost ISEE AI, jež vznikla jako spin-off americké univerzity MIT a v současnosti má i významnou českou stopu, neboť část vývojového týmu působí v Praze. Letos v říjnu se této společnosti podařilo dosáhnout významného milníku, když v rámci zahájení provozu nového výrobního závodu německé automobilky BMW v Jižní Karolíně ve městě Spartanburg prezentovala své autonomní řešení coby potenciální obsluhu tohoto areálu.


 

Tesla Semi

Elektrické nákladní vozidlo Tesla Semi (foto: Tesla)

12. Tesla
V pozici vyzyvatele, tedy firmy, jež má potenciál vstoupit do domény autonomních nákladních vozidel, stojí společnost Tesla. Její před několika lety představený elektrický nákladní automobil Tesla Semi si totiž po dlouhých peripetiích konečně nachází cestu k zákazníkům, z nichž prvním by se na konci letošního roku měl stát výrobce oblíbených nápojů Pepsi. Nákladní vůz Tesla Semi sice není autonomní, ale potenciálně se jím stát může, neboť tato firma je známá svojí snahou vyvinout systém autonomního řízení postavený na počítačovém vidění využívajícím výhradně kamery. Zárodky tohoto systému pod názvem AutopilotFSD Beta již dnes zákazníci této automobilky testují v osobních vozidlech.