web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Vay smí provozovat dálkově řízená vozidla bez bezpečnostního řidiče

Teleoperace neboli dálkové řízení vozidel nadále představuje řešení s obrovským potenciálem, o čemž svědčí narůstající počet firem, které se této technologii věnují. Jedním z předních hráčů v tomto oboru je německá firma Vay, která se vývoji dálkového řízení silničních vozidel věnuje již čtvrtým rokem. Ta se jen krátce před Vánoci pochlubila, že získala povolení k provozu svých dálkově řízených vozidel bez bezpečnostního řidiče ve vozidle na veřejných komunikacích v Hamburku, konkrétně v tamní čtvrti Bergedorf. Získání tohoto oprávnění předcházelo roční ověření bezpečnosti technologie firmy Vay ze strany uznávané instituce TÜV SÜD. Mimo jiné byla posuzována funkční bezpečnost podle standardu ISO 26262 a kybernetická bezpečnost dle standardu ISO/SAE 21434. Od roku 2023 tak budou v Hamburku lidé na silnicích potkávat dálkově řízená vozidla Kia e-Niro firmy Vay bez kohokoli za volantem.

Vay

Stanoviště teleoperátora společnosti Vay (foto: Vay)

Vývoji dálkového řízení pro silniční vozidla se věnuje po celém světě celá řada firem. V Německu to je kromě firmy Vay také firma Fernride a společnost Mira Mobility, jež vznikla teprve nedávno. V rámci Evropy pak nalezneme ještě například firmy ELMO Rent a Clevon (dříve Cleveron Mobility) z Estonska, Imperium Drive z Velké Británie a pochopitelně i firmu Roboauto z Brna. Z Izraele pochází společnost Ottopia, která má ve sféře teleoperace zatím největší komerční úspěchy. Ve Spojených státech funguje také několik firem podnikajících v tomto sektoru, z nichž jednoznačně nejzajímavější je společnost Halo, jež v Las Vegas zahájila autopůjčovnu, v jejímž rámci zákazníkům přijede zapůjčené vozidlo až před dům prostřednictvím dálkového řízení.