Dlouho očekávaný plánovaný start robotaxi služby od Tesly je tu. Ve městě Austin ve státě Texas byly viděny modely Y vozů Tesla bez řidičů za volantem a s bezpečnostním personálem na sedadle spolujezdců. Ředitel Tesly Elon Musk oznámil zahájení služby v příspěvku na sociální platformě X a videa s dojmy prvních pasažérů už cirkulují po sociálních platformách.
Více jak milion tun vápence převezeno bez řidiče? Ano. Nejedná se o vizi budoucnosti, ale o realitu ve vápencovém dole Brønnøy v Norsku. Společnost Volvo Autonomous Solutions (VAS) zde dokazuje, že autonomní technologie mění tvář těžebního průmyslu již dnes.
Přestože pro nás v Evropě prozatím autonomní vozidla nejsou součastí našeho každodeního života a dosud jako dopravní prostředek nejsou reálnou alternativou, nepochybně jsou nám stale blíže a blíže, například na sportovních a kulturních událostech. Jasným důkazem je spolupráce společností WeRide a Renault Group, v rámci které byl provozován autonomní minibus na francouzských ulicích běhěm tenisového turnaje Roland-Garros.
Manévr parkování je jedním z typických příkladů využití automatizovaných systémů při řízení. Má mnoho výhod jak pro řidiče, tak pro dopravní systém jako celek. Ale může vozidlo bez řidiče dostat pokutu za parkování? Ukazuje se, že ano a nejde o ojedinělý případ v USA (Los Angeles).
Na konci května (28. – 31. 5. 2025) přivítala největší moravská metropole na Brněnském výstavišti návštěvníky z celého světa, kteří se zde setkali na mezinárodních veletrzích věnovaných různým oblastem bezpečnosti – vojenské, záchranné i kybernetické. Lze s jistotou říci, že ve všech těchto oblastech hrají bezpilotní, dálkově ovládaná a autonomní systémy stále významnější roli. Co víc, technologická řešení a provozní schémata původně určená pro vojenské účely jsou často upravována pro potřeby civilního trhu a naopak.
Mobilita budoucnosti – chytřejší a udržitelnější – již není v Evropě pouhým plánem, nýbrž realitou. V Německu totiž započalo testování autonomních vozidel 4 úrovně pro běžnou veřejnou dopravu. Jedná se o projekt KIRA, jež cílí na běžný provoz na AI založené autonomní veřejné dopravy. Pro zkušební uživatele byl projekt zahájen 26. května 2025 ve městě Langen a obci Egelsbach v kraji Offenbach v Německu. Jde o průlomový krok pro integraci technologií autonomního řízení do životů místních obyvatel.
Lídr v oblasti robotaxi služeb Waymo čelí ve městě Santa Monika stížnostem obyvatel žijícím v okolí parkovišť, kde Waymo dobíjí svá autonomní vozidla. Místní obyvatelé si stěžují na hluk, který vozidla způsobují. I přes snahu ze strany Waymo situaci řešit jsou někteří obyvatelé Santa Moniky z této situace frustrovaní a nespokojení. V některých případech dokonce natolik, aby aktivně sabotovali provoz těchto robotaxi.
Iniciativa Elevate, jejíž hlavní myšlenkou je vytvořit funkční systém, který bude propojovat veřejnou správu, samosprávu, podnikatelskou a výzkumnou sféru, má vést ke snazšímu testování autonomních technologií na Slovensku, ale také podpořit inovace a kvalitu života ve městech. Podepsáním memoranda dne 27.05.2025 se stala původní myšlenka skutečností. Elevate vznikla za spolupráce Ministerstva dopravy Slovenské republiky, Slovenské akademie věd, Slovenské pošty, hlavního města Bratislava a stěžejního technologického partnera DiusAi.