web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Shrnutí roku 2021

Stejně jako rok předešlý, i rok 2021 byl z hlediska celospolečenského dění zásadně poznamenaný koronavirovou pandemií. Ve světě autonomní mobility však navzdory tomu došlo hned k několika zcela zásadním událostem. V tomto článku přinášíme výběr toho nejvýznamnějšího dění roku 2021.

1) Skokově přibylo testovacích aktivit autonomních vozidel bez obsluhy na palubě
Pro všechny vývojáře systémů autonomního řízení je zlomovým milníkem provoz autonomních vozidel v běžném provozu bez obsluhy na palubě, neboť se jedná o ultimátní projev důvěry v daný systém. V letošním roce těchto aktivit výrazně přibylo. Nadále v tomto směru dominuje firma Waymo, nicméně nově společnost Cruise zahájila v kalifornském San Franciscu autonomní taxislužbu bez obsluhy pro své zaměstnance. Čínská společnost AutoX zahájila údajně veřejně přístupné robotaxi bez obsluhy v čínském městě Šen-čen, ovšem kromě oficiálních prezntačních materiálů nejsou k dispozici žádné nestranné informace. Pravdou však zůstává, že tato firma vozidla bez kohokoli na palubě v běžném provozu skutečně testuje. Firma Motional testuje autonomní vozidla bez bezpečnostního řidiče v nevadském Las Vegas a firma Pony.ai testovala autonomní vozidla bez bezpečnostního řidiče za volantem v Kalifornii, avšak po nehodě jednoho ze svých vozidel jí toto povolení bylo odebráno. V Číně s vozidly bez bezpečnosntího řidiče za volantem experimentuje také firma Baidu. Čínské firmy jsou v tomto směru skutečně hodně aktivní. V doména autonomních nákladních vozidel si letos provoz bez obsluhy na palubě vyzkoušely firmy Plus a TuSimple. V případě menších autonomních dodávkových vozidel provozuje tato vozidla v běžném provozu bez obsluhy na palubě firma Gatik ve městě Bentonville v Arkansasu. V norském městě Kongsberg je na veřejné komunikaci nasazen autonomní minibus EasyMile EZ10 bez operátora na palubě. V uzavřeném areálu pak s autonomním dodávkovým vozidlem bez obsluhy experimentuje firma Arrival.

2) Autonomní taxislužby neboli robotaxi rychle přibývají
Rostoucím trendem roku 2021 bylo zavádění pilotních provozů autonomních taxislužeb nazývaných též robotaxi. V tomto případě prozatím s bezpečnostním řidičem ve vozidle. Firma May Mobility zřídila robotaxi v texaském městě Arlington, firma Waymo rozšířila své robotaxi do San Francisca, firma Mobileye testuje robotaxi v Paříži a příští rok plánuje autonomní taxislužbu v Mnichově a Izraeli, firma 42dot zahájila robotaxi v korejském Soulu, firma WeRide v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech a firma DeepRoute ve Wu-chanu a Šen-čenu. Plány zřídit autonomní taxislužbu má i firma Argo AI či Zoox. Rok 2022 bude v tomto směru taktéž rozhodně více než zajímavý.

3) Nástup vozidel třetí úrovně automatizace
Letošní rok byl zlomovým z hlediska třetí úrovně automatizace. V březnu uvedla na japonský trh automobilka Honda vozidlo Honda Legend Hybrid EX, které jako vůbec první komerčně dostupný automobil nabízí funkcionalitu Traffic Jam Pilot umožňující autonomní jízdu v koloně, takže se řidič může věnovat jiným činnostem. Následně v prosinci obdržela německá automobilka Mercedes-Benz certifikaci svého asistenčního systému Drive Pilot taktéž umožňujícího autonomní jízdu v koloně podle předpisu UN-R157, čímž se stala prvním výrobcem vozidel, který má svůj systém třetí úrovně automatizace certifikovaný podle mezinárodního předpisu. V roce 2022 díky tomu uvede na trh modely S-Class a EQS vybavené tímto systémem, přičemž nyní je řada na jednotlivých státech, aby tuto úroveň automatizace patřičně legislativně ukotvily.

4) Zásadní rozvoj teleoperace neboli dálkového řízení
Klíčovým se rok 2021 stal i pro dálkové řízení vozidel neboli teleoperaci. Hned několik firem totiž představilo komerční využití této technologie v rámci sdílené mobility, kdy konvenční vozidla mezi jednotlivými zákazníky přepravuje na dálku teleoperátor. V Las Vegas tuto službu zkouší firma Halo, v Německu v Berlíně a Hamburku firma Vay, v Estonsku o ní uvažuje firma ELMO Rent a v Litvě firma Qibus. Automobilka Hyundai nejprve investovala do izraelské firmy Ottopia, která teleoperaci vyvíjí, aby následně oznámila, že se toto řešení stane součástí robotaxi Motional. Teleoperace se nevyhýbá ani nákladní dopravě, estonská firma Cleveron tak uskutečnila půlroční pilotní provoz dálkově řízených doručovacích vozidel, aby následně své teleoperátory jako první na světě certifikovala. Podobně usiluje o etablování profese teleoperátora švédská firma Einride.

5) Přibývající investice, spolupráce a nové akvizice
Autonomní mobilita je rok od roku investičně stále atraktivnější doménou. Do společnosti Cruise tak nově investuje Microsoft, do čínské firmy Momenta americká automobilka General Motors a do britské firmy Oxbotica německá společnost ZF. Nezanedbatelnou investici získala i švédská firma Einride. Jako investičně zajímavé se jeví i firmy vyvíjející senzory LiDAR. Letos proběhlo také velké množství akvizic v rámci autonomní mobility. Jednoznačně nejaktivnější v tomto směru byla japonská automobilka Toyota, která zakoupila divizi Level 5 firmy Lyft vyvíjející autonomní řízení, firmu Carmera vytvářející HD mapy a firmu Renovo Motors vyvíjející operační systém pro autonomní vozidla. Firma Teledyne zakoupila firmu FLIR, která je známá svými termovizními kamerami. Dále společnost Cruise zakoupila firmu Voyage Auto, firma NVIDIA koupila výrobce HD map Deepmap a firma John Deere specializovaná na zemědělskou techniku koupila firmu Bear Flag Robotics. O firmu Veoneer vyvíjející asistenční systémy řidiče svedli souboj hned dva zájemci, a to kanadská Magna a americký Qualcomm, přičemž vyšší kupní cenu nabídla americká firma. V neposlední řadě vzniklo několik strategických partnerství, firma Aurora Innovation nově spolupracuje s japonskými firmami Toyota a Denso a švédským výrobcem nákladních vozidel Volvo Group. Automobilka Volvo Cars spadající pod čínskou automobilku Geely navázala spolupráci s čínskou firmou DiDi a společnost Zeekr, další dceřiná firma automobilky Geely, zahájila spolupráci s americkou firmou Waymo.

6) Narůstající význam České republiky v autonomní mobilitě
Své ovoce nese i dlouhodobá a cílená snaha České republiky v oblasti autonomní mobility. Etická komise zřízená Ministerstvem dopravy ČR publikovala svá doporučení pro autonomní vozidla, aby následně MD ČR zahájilo projekt zabývající se analýzou potřebných legislativních změn z hlediska zavádění autonomních vozidel. Nelenila ani akademická obec, pražské ČVUT se důsledně připravovalo na soutěž DARPA Subterranean Challenge v Moravském Krasu, otevřelo laboratoř pro vývoj a testování komunikačních systémů pro autonomní vozidla CertiLab a v rámci studentského týmu eForce vznikla autonomní formule. Ostravská VŠB-TUO ve spolupráci s průmyslovými partnery pracuje na systému elektronického spřažení neboli platooningu. Ústecký kraj usiluje o vznik Platformy pro autonomní prostředky, německá automobilka BMW pokračuje ve výstavbě polygonu u města Sokolov v Karlovarském kraji, estonská firma Auve Tech představila v Praze svůj autonomní minibus a brněnská firma BringAuto úspěšně realizovala pilotní testování svého autonomního doručovacího vozidla v areálu ostravské chemičky BorsodChem. A brněnské Centrum dopravního výzkumu vytvořilo úplně první veřejně přístupnou databázi a interaktivní mapu nehod autonomních vozidel AVCrashes.net.